SEO – website optimaliseren voor zoekmachines

Hoe komt het toch dat sommige websites bovenaan in Google prijken? En die van jou ergens onderaan bengelt? Dat is geen toeval. Want deze websites zijn geoptimaliseerd met SEO – Search Engine Optimization.

In mensentaal: iemand geeft een zoekterm in. De websites geschreven rond deze woorden verschijnen in de zoekresultaten. Daarnaast beloont Google technisch goedgebouwde sites met een hoger plekje in de rangschikking. Maar alles start wel met de juiste trefwoorden.

Wat zijn trefwoorden?

Trefwoorden zijn woorden die mensen ingeven in een zoekmachine, zoals Google. Ook jij hebt dat al duizend keer gedaan: goedkope vliegtickets Italië, milieuvriendelijke deodorant, zoekmachine optimaliseren …

Het is dus belangrijk dat je jouw teksten opbouwt rond de trefwoorden waarop (potentiële) klanten zoeken. Die woorden verwerk je dan in de titels (H1, H2, H3). Maar verweef ze ook doorheen je tekst.

Opgelet: je tekst en titels boordevol trefwoorden steken, heeft geen nut. Google wil vooral waardevolle en leesbare content.

Optimaliseren voor zoekmachines: meer dan trefwoorden gebruiken

Zo, je teksten bevatten alvast de juiste trefwoorden. Tijd voor de volgende stap. Want ook achter de schermen van de website ga je aan de slag.

  • Geef de trefwoorden in als meta title/title tag: dat is de titel die Google toont.
  • Verwerk de woorden in je meta description: de korte inhoud die onder de titel verschijnt in de zoekopdrachten.
  • Geef je trefwoorden mee in de naam van de afbeeldingen die je gebruikt: alt tekst.

Je weet nu wat trefwoorden zijn en hoe je ze inzet. Je bent er bijna:

  • Schrijf relevante content. Als de lezers op jouw site niet vinden wat ze zoeken, klikken ze snel weg. Google weet dat en laat je site vallen als een baksteen.
  • Geef ook de URL van je pagina’s of blogs de juiste naam met de trefwoorden.
  • Gebruik interne en externe links in je teksten. Zorg dat ze linken naar veilige websites. Die herken je aan https://.*
  • Zorg voor een technisch correcte website. Foutmeldingen en lange laadtijden zijn dooddoeners. Een goede websitebouwer weet wat te doen.

! Tip: zorg dat andere websites naar de jouwe linken. Dit geeft jouw plaatsje in Google een echte boost. Wees er wel zeker van dat alleen betrouwbare websites jouw link delen.

*Zorg dat ook jouw site veilig is. Onbeveiligde sites (http://) bestaan in de ogen van Google niet eens.

SEO – een duurzame investering

Toegegeven, SEO is geen gemakkelijkheidsoplossing. Gemiddeld duurt het vier tot twaalf maanden tot je website bovenaan Google verschijnt. Op voorwaarde dat je in die tijd regelmatig content/teksten deelt met unieke trefwoordencombinaties.

Je zult merken dat je harde werk wordt beloond. Want mensen zoeken nu eenmaal steeds vaker online naar informatie. Maar waarom zou je dan voor organische groei van je website kiezen? En niet voor een advertentie?

  • 50 procent van de Google-gebruikers klikt liever organische content aan. Ze vinden advertenties niet zo geloofwaardig. Die krijgen dan ook maar 5 procent van de klikken.
  • De eerste drie zoekresultaten krijgen maar liefst 60 procent van de klikken. In totaal rijven de websites op de eerste zoekpagina 90 procent van de klikken binnen.
  • SEO is gratis. Je betaalt dus geen advertentiekosten.

Optimaliseren voor zoekmachines specialistenwerk?

Dit is in een notendop wat SEO en trefwoorden zijn. Want er valt nog veel meer over te vertellen. Is SEO dan specialistenwerk? Best wel. Al kun je met een stevige basiskennis de belangrijkste zaken zelf uitvoeren en opvolgen. In de begeleiding Online Verkopen krijg je de nodige tips om met SEO aan de slag te gaan.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Meer over: online verkopen, Begeleidingen, Online marketing