Sneakpeak ZO: Stap in de sociale media

Als je bedrijf wel een website, maar nog geen sociale media-account heeft, kun je dat best niet meer uitstellen. Een Facebook- of Instagram-account geeft immers niet te versmaden extra power aan je website. Nog een voordeel: sociale media zijn goedkoop en je bereikt er meteen de juiste doelgroep mee. Een tienstappenplan voor beginners, aan de hand van Hannah Van de Plas van Nativemedia.

TEKST Hannah Van de Plas

1. Creëer een verhaal

Een begrip om te onthouden: customer experience. Dat is het totaalpakket van waar jij als bedrijf voor staat. De producten of diensten die je aanbiedt, je schrijfstijl, je bereikbaarheid, je persoonlijkheid, de snelheid waarmee je een bericht beantwoordt… Alles waarmee je je bedrijf of merknaam profileert dus. Streef als KMO naar een zekere naturel in je verhaal, want klanten  engageren zich het liefst met een bedrijf waar een échte persoon achter zit.

2. Wees bereikbaar

Niets is zo vervelend als moeten zoeken naar een telefoonnummer, openingsuren, een adres of een website. Zorg er dus voor dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn op je Facebookpagina of je Instagram-account. Geef klanten de mogelijkheid om een Facebookbericht te sturen. Verkoop je online, stuur je volgers dan meteen naar je webshop. Mensen zijn sneller geneigd om actie te ondernemen wanneer ze meteen kunnen doorklikken of je nummer zien staan. 

3. Beantwoord berichten snel

Dankzij Facebook en Instagram kunnen klanten snel in contact komen met jou. Ze kunnen je een bericht sturen, ze kunnen een review maken of ze kunnen reageren op een foto die je post. Facebook en Instagram geven je steeds melding van zo’n bericht. Wacht niet te lang met je klanten te antwoorden, want zo zou je een verkoop kunnen mislopen. Je moet het ijzer smeden als het heet is.

4. Schakel je netwerk in

De beste manier om nieuwe klanten te vinden is door oude klanten in te zetten. Vraag hen bijvoorbeeld om een recensie te schrijven in ruil voor korting. De volgers en vrienden van deze klanten zullen zien dat jouw klanten heel tevreden zijn en ze zullen op je website gaan kijken voor meer informatie. Op dat moment moet jij die nieuwe bezoekers proberen om te zetten naar klanten.

...

Wil je je nog meer onderdompelen in de sociale media? Lees dan op 17 novermber het volledige artikel in ZO Magazine!