Sneakpeak ZO: “Technologie kan de wereld redden of doen ineenstorten”

“Als over twintig jaar mensen mijn boeken nog eens vastpakken, zullen ze misschien zeggen: ‘wat een naïeve manier om naar de toekomst te kijken.’ Want het wordt wellicht allemaal nog veel disruptiever dan we ons nu kunnen voorstellen.” Het vierde boek van innovatie-ondernemer en ‘digitaal orakel’ Peter Hinssen heet The Day after tomorrow, en dat klinkt niet toevallig als de titel van een rampenfilm. “Want de toekomst oogt even opwindend als angstaanjagend. Om het met Charles Dickens te zeggen: ‘we live in the best of times, we live in the worst of times’.”

 

In The Day after tomorrow stelt u dat vooral grote bedrijven en organisaties niet wendbaar genoeg zijn om op langere termijn adequaat te reageren op de radicale veranderingen die er aankomen. Zijn kleine organisaties zoals KMO’s dan beter gewapend door hun flexibiliteit?

Peter Hinssen: “Grote bedrijven hebben slagkracht en resources, maar hun gebrek aan wendbaarheid is nu hun Achilleshiel aan het worden. Ze denken in het beste geval aan hun ‘kaskoeien’ die vandaag geld opbrengen, en hoe ze dat morgen gaan voortzetten, maar ze hebben nauwelijks oog voor de dag nà morgen. Een KMO die tijdig inziet wat er allemaal op ons afkomt zal veel sneller kunnen reageren. In die zin ben ik eigenlijk zeer hoopvol voor kleine bedrijven. Ondernemers moesten altijd al meegaan met hun tijd, alleen gaat die tijd vandaag een stuk sneller. En dan zie je bijvoorbeeld op het stuk van e-commerce dat ze in Nederland veel alerter zijn dan hier en al drie jaar de kaas van ons brood eten. Dan heb ik het niet alleen over de Bol.coms en de Coolblues, waar we door onze rigide arbeidswetgeving de boot missen, je hebt daar gewoon voor alles en nog wat al een webshop. Zo hoorde ik op de trein iemand vertellen dat hij net een kabeltje had gevonden op Allekabels.nl. Een simpel idee waarvan je denkt: dat daar nog niemand was opgekomen.”

 

UNIZO doet er alles aan om handelaars te overtuigen dat online zaken doen een must is geworden. Is het Weekend van de Klant met de glimlachende zelfstandige in zijn ‘bakstenen winkel’ weldra een relict uit het verleden? Of blijven klantvriendelijkheid en klantentrouw juist essentiële troeven, maar dan anders ingevuld?

Peter Hinssen: “Gewone ‘brick’ winkels zullen blijven bestaan, op voorwaarde dat ze een duidelijke meerwaarde kunnen bieden. Wat de meeste ‘commodity’ producten betreft kan je niet winnen van de grote onlinewinkels. Ik ga in een kleine elektrozaak geen smartphone meer kopen, maar voor een wasmachine, die ik zeker goed wil laten aansluiten door een vakman, ligt dat misschien anders. Klanten willen wél betalen voor iets dat een lokaal karakter heeft, of een unieke ervaring is, of een speciale service, iets dat je niet bij de grote winkelketens vindt, maar dat vergt de nodige creativiteit. Waar je op inzoomt, dat ligt in elke sector anders, maar het moet vooral gaan om de beleving (experience) en de convenience: maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk, onder meer door zoveel mogelijk te digitaliseren. Toegegeven, veel bedrijfjes gaan het moeilijk hebben om het verschil nog te maken. Grote bedrijven zoals de banken hebben het daar ook lastig mee: sinds we onze betalingen doen waar en wanneer we dat zelf willen en niet tijdens die absurde openingsuren, stappen we nauwelijks nog een bankkantoor binnen. Maar àls je dan nog eens gaat, wil je écht geadviseerd en geholpen worden door mensen met kennis van zaken. Goed luisteren naar je klanten blijft meer dan ooit noodzaak, van je lastigste klanten kan je wellicht het meest leren.”

 

Uw vorige boek heette niet voor niets The network always wins: de hoogst genoteerde bedrijven ter wereld zijn vandaag niet meer de traditionele multinationals, maar netwerken als de Amazons, Googles, Facebooks…, platformen waar steeds meer kapitaal en macht geconcentreerd wordt. Ook voor KMO’s is samenwerken een noodzaak om te overleven?

Peter Hinssen: “Als wij op tournee gaan zijn daar grote en kleine bedrijven bij en het is fantastisch om te zien hoe ook die onderling mekaar weten te vinden en er een bruisende creativiteit ontstaat. Want in de plaats van ieder voor zich iets uit te vinden, kunnen ook kleine spelers die kracht van het netwerk gebruiken. Storesquare, het platform voor digitale handelaars dat UNIZO samen met andere partners opzet, is een goed voorbeeld, maar eigenlijk is UNIZO zelf ook zo’n netwerk, of zou het nog meer kunnen worden. Dat kan gaan van het aanbieden van een aantal diensten tot het scheppen van een echte ondernemerscommunity. Zo evolueer je van een belangenvereniging naar een actief netwerk. En waarom niet jonge ondernemers die dat digitale in de vingers hebben daarin laten meebouwen? Zo leren ze ook UNIZO wellicht beter kennen.”

 

Benieuwd naar het vervolg? Lees het deze maand in ZO Magazine!