Speelsheid en good vibes, daarin zit nog veel groeipotentieel!

Elke week pikken wij een stukje uit een van de vele ondernemersverhalen die in 'Vele (om)wegen naar groei' gebundeld zijn. Omdat het inspirerende verhalen zijn, waar iedere ondernemer wel iets van opsteekt. Deze week is het de beurt aan Rik De Lannoy van V-Formation.

V-Formation is expert in teambuildings, opblaasbare attracties en sportevents; ze zijn, zoals ze het zelf noemen, ‘professional fun provider’. Hun doelpubliek: mensen die mentaal altijd een beetje kind willen blijven. Hun missie: good vibes creëren. Bij het bedenken van een nieuwe teambuilding of attractie hanteren ze drie criteria: is het leuk, kan het aanslaan en is het innovatief? Ze denken graag om het hoekje en zoeken de extremen op. Zo ontwierpen ze onlangs The Beast, een hindernissenbaan van 272 meter, de langste ter wereld. De volgende jaren willen ze nóg meer de referentie worden op het gebied van attractieontwerp en evenementen organiseren waar geen limiet staat op omvang en creativiteit. Het bedrijf wordt gerund door de oprichters Rik De Lannoy en Benedikt De Vreese.

Een beslissende blessure

Mijn medevennoot Benedikt De Vreese en ik zijn al jaren vrienden. Het is te zeggen, ‘vrienden’… (lacht) We hebben mekaar leren kennen tijdens onze studies lichamelijke opvoeding. In het begin stonden we een beetje wantrouwig tegenover mekaar. We zijn allebei nogal overtuigd van ons eigen gedacht, en dat botste. Dachten we. Maar op een dag zijn we dan toch ‘aan de klap’ geraakt. We waren allebei geblesseerd, de rest van de klas ging een tourtje lopen rond de Watersportbaan in Gent, en wij twee moesten wachten aan de start. We keken zo eens naar mekaar, ‘potjandorie, wat moet ik met die gast?’ Toch beginnen te babbelen, bleek dat we meer met mekaar gemeen hadden dan we dachten. Onze gedrevenheid, onze goesting om buiten de lijntjes te kleuren, om het op onze eigen manier te doen. Het klikte direct!

Na die beslissende blessure zijn we samen beginnen te sporten, maar zoals de meeste mensen liepen wij geen rondjes rond de Watersportbaan in Gent of langs de Vesten in Brugge. Nee, wij startten ons loopje bijvoorbeeld aan de rand van een bos en we liepen gewoon rechtdoor, we zagen wel waar we uitkwamen (lacht).

De vierde weg

Als je wat ouder wordt, begin je je op een bepaald moment toch af te vragen: wat ga ik later doen? Als je 19 bent, ben je daar écht nog niet mee bezig. Het leven is dan vooral plezier maken en uitgaan met je vrienden, geen zorgen om later. We beseften dat we met ons diploma drie wegen uit konden: we konden terecht in het onderwijs, we konden gaan werken op een stedelijke sportdienst, of als sportmanager in een fitnessketen. De vierde weg was het onbetreden pad. Een weg die we zelf moesten zoeken en uitdenken. Dat leek ons meteen verreweg de leukste optie. Nog voor we afgestudeerd waren, was het beklonken: Benedikt en ik gingen samen een zaak opstarten. Wát, dat zouden we nog wel zien (lacht).

Toen dat vaststond, zijn we met zijn tweeën op reis gegaan, op sportvakantie in Spanje. Na onze dagelijkse loopjes legden we ons in een rustige inham in het water, en dan maar brainstormen. Gewoon fantastisch! Elk idee was een goed idee, er waren geen grenzen. We hebben al die ideeën uitgefilterd tot het concept ‘groepsactiviteiten’, dát wilden we doen. Heel toevallig kenden we iemand die voor zijn eindwerk op school een hele leuke teambuilding had ontwikkeld met een oude wagen. We hebben zijn concept overgekocht en zo zijn we onze business gestart. Die activiteit ‘Trust the driver’ heeft intussen een ferme upgrade gehad, maar is nog altijd één van onze top-teambuildings.

We zijn nu bijna elf jaar bezig met V-Formation. En we zijn altijd resoluut onze eigen weg gegaan. Wij zijn geen copycats, integendeel. Als er iets nieuws op de markt komt, checken we eerst of het al bestaat in België. Is dat niet het geval, dan gaan we ervoor. Bestaat het al, dan gaan wij het niet nog eens aanbieden.

Maar hoe lang, hoe hoog, hoe zot ook, de beleving staat altijd centraal. De attractie op zich is origineel en verzorgd, maar de beleving die onze mensen bieden – de types wedstrijden, de begeleiding die we voorzien – dát maakt het verschil.

Groeien op drie wijzen

Groeien betekent voor ons: elk jaar naar leukere evenementen gaan, interessantere klanten aantrekken, nieuwe dingen ontdekken in het buitenland. Binnenkort ga ik naar Denemarken, een paar van onze attracties bezoeken die daar verhuurd worden op een groot evenement. Daar kijk ik tienduizend keer meer naar uit dan naar de omzetcijfers in december. Je komt op plaatsen, je ontmoet mensen, je bezorgt die mensen een leuke tijd, da’s de meerwaarde.

Groeien betekent ook: de referentie zijn. Dat je navolging krijgt, een voorbeeld wordt voor anderen, da’s leuk. Kwaliteit en innovatie staan bij ons voorop. Dat kunnen blijven garanderen, is voor ons groei.

En ten derde is er de persoonlijke groei. Met heel ons team zitten we nu al zo’n goeie tien jaar op de universiteit van het leven. Ik heb al zoveel bijgeleerd! Ik heb mensen leren inschatten, een ideaal team leren samenstellen, ik heb me verdiept in boekhouding, recht, sales en marketing… dingen die ik nooit geleerd heb op school, maar die de school van het leven me heeft bijgebracht. Fantastisch!

We werken nu met negen mensen vast op de payroll. Het is geen ambitie om op dat vlak te groeien. Ik ga niet gelukkiger zijn als het er morgen elf zijn. Begrijp me niet verkeerd, omzet blijft belangrijk. Net als eender welk ander bedrijf moeten wij genoeg verdienen om te kunnen investeren in nieuw ideeën en materialen. Maar cijfers zijn nooit een doel op zich geweest. De cijfers dienen om ons doel te bereiken: nieuwe attracties ontwerpen en good vibes creëren onder onze klanten én onze medewerkers. Daar worden we gelukkig van.

Nooit iets moeten en alles mogen

Mijn vader had een eigen zaak in elektriciteitswerken. Ik heb vooral onthouden dat hij héél weinig tijd had. En ik heb altijd gezegd: ‘Ik word nooit zelfstandige!’ Toen ik mijn vrouw leerde kennen, heb ik haar ook gevraagd: ‘Is ’t goed als ik later deeltijds ga werken, en voor de rest mijn goesting doe?’ Ik wist nog niet wat, maar heel de tijd van alles ‘moeten’, dat wilde ik zeker niet. Maar kijk, als je van zoiets leuks als dit je beroep kan maken, dan ‘moet’ je nooit iets, maar ‘mag’ je altijd van alles! Ik sta ’s morgens op, ik kijk naar de agenda van de week en ik denk: dat ziet er weer leuk uit (lacht).

Als je met twee zaakvoerder bent, ga je na verloop van tijd elk een kant uit. Bij de meeste bedrijven wordt de ene verantwoordelijk voor marketing en sales, de andere voor productie. Bij ons is dat helemaal anders. Ik doe heel graag ‘vandaag en morgen’ en Benedikt doet ‘volgende week en de tien daaropvolgende jaren’ (lacht). De korte en de lange termijn. Wat Benedikt doet, heet traditioneel Research and Development. Wij noemen dat ’ideeën’. Hij heeft een neus voor opportuniteiten, is enorm goed in innovatie en creatieve zaken. Ik heb de drive om van elke dag een goeie dag te maken, om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden is.

Het klikt beter dan ooit tussen ons. Dat kan alleen als je hetzelfde doel nastreeft. We weten wat we willen, waarom en hoe we het willen, het is dezelfde motor die ons aanstuurt. We dachten vroeger dat we met het ouder worden onze avontuurlijke spirit zouden verliezen, dat we meer controlerend zouden worden. Maar dat is niet zo. Gelukkig maar.

Een stukje van jezelf geven

We mogen dankbaar zijn voor wat we allemaal kunnen en krijgen. Ik besef heel goed dat ik met mijn gat in de boter gevallen ben. Ik zou mezelf een grote egoïst vinden als ik niks voor een ander zou terugdoen. Charity is dit jaar een belangrijke focus van V-Formation. We kiezen heel gericht een paar goeie doelen. Onlangs hebben we met een event 1500 euro ingezameld voor Music For Life. We hebben het geld geschonken aan vzw Ups and Downs, een vzw die depressies en burn-outs wil voorkomen. Dat sluit natuurlijk helemaal aan bij onze eigen missie en filosofie dat mensen meer FUN moeten beleven! Rondgaan met de collectebus en er 100 euro in stoppen, dat doen we niet. We stoppen er liever een stukje van onszelf in dan alleen maar ons geld.

Dat charity-verhaal trekken we door in andere aspecten van het bedrijf.

[...]

Hoe Rik en Benedikt dat doen, leest u in het gratis boek 'Vele (om)wegen naar groei'. Downloaden is de boodschap!