Starter in de kijker: Veronique Sneyaert

Noem Veronique Sneyaert geen juweelontwerpster. Want ze is zoveel meer dan dat. Want met elk juweel dat ze ontwerpt, vertelt ze een uniek verhaal. Ontroerende verhalen over liefde en vriendschap, maar ook over de kleine dingen in het leven.

Veronique is nog maar vijf jaar actief als ondernemer, maar ze kreeg al snel aanvragen uit heel Vlaanderen. Ook bekend Vlaanderen vond al de weg naar haar. En niet de minsten. Siska Schoeters, Eva Daeleman en Julie Van den Steen zijn fan van haar prachtige ontwerpen.

Toch was ‘juwelen ontwerpen’ niet haar oorspronkelijke carrièreplan. “Ik werkte fulltime en had best wel een boeiende job, maar ging puur voor mijn plezier een opleiding edelsmeedkunst volgen. Maar van het een komt het ander. De vraag naar mijn juwelen nam toe, waardoor ik in bijberoep gestart ben. En zo is mijn zaak organisch gegroeid. Vorige zomer heb ik mijn job vaarwel gezegd en ben ik in september voltijds ondernemer geworden. Niet meteen een groot risico, aangezien mijn investeringskosten gering waren. Ik had per slot van rekening al mijn materialen al.”

Positief verhaal
Het leven als ondernemer bevalt haar prima. “Je bouwt aan iets wat helemaal van jezelf is en geeft het ook vorm zoals je zelf wilt. Omdat ik niet zomaar juwelen maak, is het ook een heel positief verhaal. Aanvankelijk maakte ik allerlei ontwerpen, maar geleidelijk ben ik meer niche gaan werken. Mensen kwamen naar me toe met de vraag om een uniek herinneringsjuweel te creëren. Een herinnering aan een bijzondere gebeurtenis in hun leven. En dat zijn allemaal mooie verhalen.”

Elk ontwerp is uniek. “Dat is wellicht niet de meest commerciële insteek, maar voor mij voelt het aan als een troef. Dat emotionele contact met de klant is voor mij extreem belangrijk. Zo heb ik voor een meisje dat haar mama verloor, een juweel gemaakt dat ze iedere dag kan dragen en haar herinnert aan haar moeder. De eerste letter van haar voornaam heb ik in het juweel verwerkt, maar daarvoor heb ik me bv. gebaseerd op het handschrift van de moeder. Later heb ik ook een juweel voor dat meisje haar huwelijk gemaakt.”

De kracht van online branding
Het bijzondere is dat Veronique de verhalen van haar klanten vooral via mail ontvangt. “Mijn website is zo ingericht dat mensen het bestelformulier gewoon kunnen invullen en er ook hun verhaal kunnen achterlaten. En dat werkt heel goed. Wellicht omdat het neerpennen van een verhaal voor veel mensen makkelijker is, dan het te vertellen.”

En die manier van werken levert 100% tevreden klanten op. “Ik ben behoorlijk actief op social media, waardoor klanten heel veel voorbeelden te zien krijgen. Bovendien zijn het heel eenvoudige, minimalistische ontwerpen waardoor het verwachtingspatroon ook overeenstemt met het uiteindelijke ontwerp. Vaak worden de juwelen ook geschonken naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis.”

Road to Action
De voorbije jaren heeft Veronique als ondernemer leren loslaten. “Als je pas start, dan heb je de neiging om alles zelf te doen. Ook omwille van budgettaire redenen. Maar als de bal eenmaal aan het rollen is, neemt ook de drang naar meer professionalisering toe. Daarom heb ik het ‘Road To Action’- traject van UNIZO gevolgd. Een echte aanrader. Samen met de coach nam ik mijn zaak van a tot z onder de loep: van leveranciers, over productieprocessen tot en met de communicatie. En dat heeft tot heel wat nieuwe inzichten geleid waar ik nog steeds de vruchten van pluk.”

Open vizier
In de toekomst wil Veronique zich nog verder verdiepen in de niche waarin ze actief is. En haar creativiteit kent geen beperkingen. “Zo behoren stijlvolle rouwjuwelen wellicht ook tot de mogelijkheden. En met mijn dochter – die styliste is – heb ik een box samengesteld met een aantal minimalistische basisstukken die je op verschillende manieren kan combineren. Waardoor je voor elke gelegenheid een ander juweel draagt. Exponentiële groei staat dus niet op mijn wenslijst, maar wel wil ik me graag nog steviger in de markt positioneren. Misschien vallen mijn ontwerpen ook in de smaak bij onze noorderburen. Ach, ik ben geen vrouw van meerjarenplannen. We zien wel wat er nog op mijn pad komt.”