UNIZO-Congres: Innovatieve antwoorden op creatieve uitdagingen

Kan er in uw sector ook een Uber of Netflix opstaan? Is uw bedrijf klaar voor de technologische of digitale innovatie? Of is de concurrentie sneller en snoepen ze uw klanten af? Wat is uw volgende zet? Stof tot nadenken tijdens het druk bijgewoonde UNIZO-congres, op zaterdag 13 juni in Gent.

ondernemerscongreshomeDe wereld en economie veranderen razendsnel, ook en vooral door de digitale revolutie, bleek andermaal uit de frappante feiten en cijfers die presentator Wim De Vilder bij aanvang van het congres serveerde. Cijfers die werden geconcretiseerd en geïllustreerd tijden de uiteenzettingen van Bart De Waele (ICT- en digitaal communicatiebedrijf Wijs) en Steve Beckers (technologiebedrijf IMEC) . Klantenbehoeften en -gedragingen evolueren in ijltempo, onder impuls van al die nieuwe technologieën. Hoe ga je hier als ondernemer mee om?

WP_20150613_008Ondernemers Gratienne Sioncke (Borginsole, intelligente inlegzolen), Jo Robrechts (Triamant, zorgsector), Bram Callewier (Stoneasy, bouwsector), Grete Remen (Damhert, voedingssector) en Benjamin Rieder (Buble Post, logistiek), inspireerden de talrijk aanwezige ondernemers met hun innovatieve antwoorden en oplossingen voor de vaak niet evidente uitdagingen die op hen afkwamen. Een 'wake up call' voor veel bedrijven, maar tegelijk een hoopvolle boodschap: creativiteit en flexibiliteit kunnen bergen verzetten. En vooral KMO's hebben de slagkracht en soepelheid om snel het roer om te gooien en van koers te veranderen.

WP_20150613_026Maar niet alleen ondernemers zullen op innovatief en creatief vlak een tandje moeten bijsteken. Kennisinstellingen als universiteiten en onderzoekscentra moeten meer aansluiting zoeken bij de KMO's en nauwer samenwerken. "En ook de rigide regelgeving van de overheid, in de allereerste plaats onze verouderde arbeidswetgeving, moet compleet worden herdacht in functie van de nieuwe realiteit", beklemtoonde UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt tijdens het panelgesprek met Vlaams minister van Werk, Innovatie en Economie Philippe Muytters, KBC Group-topman Johan Thys en professor Matthyssens van de Antwerp Management School.

Wim Coreynen van de Antwerp Management School gaf de aanwezige ondernemers alvast een duwtje in de goede richting met de presentatie van het samen met UNIZO ontwikkelde 'KMO 2.0'-stappenplan voor een vernieuwen de aanpak in KMO's. Het congres werd afgerond met een vrolijke creatieve noot door spraakwaterval Karl Raats, waarna het netwerken onder collega's tijdens het walking dinner kon beginnen.

Meer over: Ondernemingsplan