UNIZO eist gelijke belastingen, heffingen en regels voor import door niet-Europese webshops

Goederen op webshops van buiten Europa worden bij invoer niet of nauwelijks gecontroleerd, zolang het om pakketten voor ‘onopvallende’, ‘kleinere’ bedragen gaat. Niet door de BTW- en douanediensten en niet door de Europese keuringsinstanties. Vooral grote Aziatische webshops hebben zich volop op die mazen in het Europese net ingesteld, en maken er geen probleem van om grotere online bestellingen op te splitsen in kleinere pakketten, met een lagere waarde, waardoor ze onder de radar van de controlediensten blijven. Vaak wordt er zelfs doelbewust ‘Gift’ op de pakketje gezet, om ze nog wat ‘sympathieker’ te maken ten aanzien van de controlediensten, die ze daardoor nog vaker negeren. UNIZO protesteert tegen elke vorm van oneerlijke concurrentie en eist een strikt handhavingsbeleid. Een gelijk speelveld impliceert volgens UNIZO eveneens dat de Europese regels inzake productveiligheid, milieureglementering, garantie, herroepingsrecht, etiketerings- en verpakkingseisen, en GDPR, ook moeten gelden voor niet-Europese webshops, van zodra die goederen naar de EU-markt versturen. Tegelijk vraagt UNIZO dat de gesubsidieerde gunsttarieven voor verzendingen vanuit 'ontwikkelingslanden' die dat in de praktijk vandaag niet meer zijn, kritisch worden herbekeken. Want ook dat is oneerlijke concurrentie. Al deze te nemen beleidsmaatregelen staan in de eisenbundel van UNIZO naar aanleiding van haar lopende 'Winkelhier'-campagne. Daarmee koppelt UNIZO concreet beleid aan de - terechte - bezorgdheden en consumententips van Test-Aankoop, deze ochtend.

Door de te beperkte controles komen er heel wat goederen, voor wellicht aanzienlijke (maar niet te achterhalen) bedragen Europa binnen, zonder dat Europa hier één euro taks of BTW op heft, en zonder dat ook maar één Europese instantie heeft gecontroleerd of ze wel aan de Europese (veiligheids/kwaliteits)normen voldoen. Of dat het om namaak gaat. De schatkist van de betrokken lidstaten ziet hierdoor heel wat inkomsten aan haar neus voorbij gaan. Door niet geïnde heffingen, maar ook door het groeiend aantal aankopen van Belgische/Europese consumenten in dit soort webshops. Allemaal geld dat buiten Europa wordt besteed, ten koste van de lokale/Belgische/Europese (web)winkeluitbaters. Lokale handelaars die daardoor omzet verliezen en daar ook minder belastingen op betalen, die zelf minder kunnen investeren, minder mensen kunnen tewerkstellen… Daar bovenop komt nog de negatieve ecologische impact van al die individuele pakketjes die over lange afstand worden verstuurd.

“We zijn uiteraard niet tegen concurrentie, ook niet van buiten Europa”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “Via onze eigen UNIZO Internationaal-werking helpen we ondernemers overigens om wereldwijd zaken te doen. Maar in een concurrentiële omgeving moeten de spelregels wel voor iedereen dezelfde zijn. Een gelijk speelveld voor onze lokale webshopuitbaters is het minste wat we vragen. Onze handelaars moeten immers wél BTW aanrekenen op de goederen die ze in hun webshop aanbieden. Onze handelaars kunnen – overigens geheel terecht – géén namaakgoederen aan dumpingprijzen verkopen, zonder een aanzienlijk risico gepakt en vervolgd te worden. En ze moeten zich, in tegenstelling tot onder meer Aziatische webshops, wél houden aan alle Europese regels op vlak van productveiligheid, milieuregelgeving, garantie, herroepingsrecht, etiketterings- en verpakkingseisen, en GDPR.”
Bovendien hanteren de betrokken economische ‘dumpingmodellen’, die voor Belgische/Europese webshopuitbaters onmogelijk te rendabiliseren zijn. Een pakketje met een consumentenprijs van, bijvoorbeeld, 2 euro, gratis vanuit Azië versturen en, individueel verpakt, via een koerier aan huis laten leveren bij een consument. Dat kán niet rendabel zijn."

“Op de regelgeving in de oorspronglanden van die grote webshops kunnen we natuurlijk niet ingrijpen”, aldus nog Danny Van Assche van UNIZO. “De aanwezigheid van Aziatische webshops op de Belgische/Europese markt is op zich ook niet het probleem. Wat we wel vragen is dat de Europese en Belgische overheden de controlemazen in het net maximaal sluiten. We vragen dus een meer systematische en doorgedreven controle op de invoer van goederen van deze webshops, waarbij niet alleen de geldende BTW- en invoerrechten systematisch worden geïnd, maar waarbij ook strenger wordt gecontroleerd of het niet om namaakgoederen gaat, of om producten die niet aan de Europese kwaliteits/veiligheidsnormen voldoen.”

Samen met organisaties uit andere lidstaten dringt UNIZO overigens al jaren aan op het schrappen van de huidige Europese vrijstelling van BTW en douanerechten voor pakketten met een waarde van maximum 22 euro. UNIZO is tevreden dat Europa intussen effectief heeft beslist om die vrijstelling af te schaffen. "Alleen jammer dat die afschaffing pas in 2021 wordt doorgevoerd", besluit Danny Van Assche van UNIZO.

Met haar dit voorjaar gelanceerde 'Winkelhier'-campagne roept UNIZO consumenten overigens op meer lokaal, in eigen land te kopen. "Als we het er over eens zijn dat handelszaken belangrijk zijn voor onze welvaart en economie, als we willen dat ze voor leven in onze straten en buurten blijven zorgen, dat ze mensen blijven tewerkstellen, dat ze topservice op wandelafstand blijven leveren, dat ze belastingen blijven betalen waarmee heel wat publieke voorzieningen worden gefinancierd, dat ze onze lokale sportclubs en andere verenigingen blijven sponsoren, dan zullen we allemaal samen opnieuw meer moeten 'winkelhieren'. Of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, in fysieke winkels én online. Zolang het maar om winkels gaat die hier gevestigd zijn en hier iets (terug)geven aan onze samenleving", verduidelijkt Danny Van Assche.

Meer dan 50 % van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt momenteelt in het buitenland. 69 % van de Belgen deden vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49 % in de eurozone (Bron: Eurostat, FOD Economie). Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen. Danny Van Assche: "België is een open economie met een ruime blik op Europa en de wereld. We verwachten dan ook helemaal niet dat iedereen altijd alles in eigen land koopt. Dat hoeft niet en is ook niet realistisch. Maar als we ons al bewuster worden van het belang van binnenlandse aankopen en daar ook meer dan vandaag naar handelen, zullen we daar allemaal de vruchten van plukken."

Info: www.winkelhier.be

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be