UNIZO en VLAIO organiseren 6de editie 'Dag van de Ondernemer': kmo's geven jaarlijks minstens 716 miljoen euro aan sponsoring

Nu vrijdag, 22 november, organiseren UNIZO en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) de inmiddels al 6de editie van de Dag van de Ondernemer. Een dag waarop we bijzondere aandacht vragen voor de zovele ondernemende mensen die onze economie dag na dag doen draaien en voor welvaart zorgen. Veel van wat we allemaal als 'vanzelfsprekend' beschouwen hebben we grotendeels aan hen te danken. Om dit te illustreren neemt UNIZO het voorbeeld van sponsoring. Niemand die er misschien ten volle bij stilstaat, maar uit een - erg voorzichtige - berekening door UNIZO, vertrekkend van een enquête bij een representatief staal van 737 ondernemers, blijkt dat onze Vlaamse en Brusselse kmo's op jaarbasis minstens 716 miljoen euro aan sponsoring uitgeven. Geld dat vaak naar sportverenigingen of -wedstrijden gaat, maar ook naar culturele organisaties, goede doelen, jeugdbewegingen, lagere en middelbare scholen, buurtwerkingen, openbare diensten...

Truitjes van de lokale voetbal- of wielerploeg zijn een klassieker. En welke lokale vereniging, school... is nog nooit bij ondernemers in de buurt gaan aankloppen om een activiteit te sponsoren? Maar denk, bijvoorbeeld, ook aan de ondernemersvereniging die mee een benefietactie opzet om een dure medische behandeling, een elektrische rolstoel van een lokale inwoner te financieren. We zouden hier nog lang kunnen doorgaan. Zo hebben 8 op de 10 Vlaamse en Brusselse kmo's in het recente verleden wel één of meerdere initiatieven gesponsord, blijkt uit de enquête van UNIZO.

Daarbij besteedt iets minder dan 1 op 5 ondernemers maximum €250 euro op jaarbasis aan sponsoring. Voor 40% gaat het om een bedrag tussen €251 en €1.000. 15% geeft tussen €1.001 en €2.000 euro uit, en nog eens 15% tussen €2.001 en €5.000. Bij 1 op 10 ondernemers is het jaarbedrag groter dan €5.000.

Bestedingsbedrag Sponsoring

Als we dit extrapoleren naar de in totaal 440.351 zelfstandigen in hoofdberoep (meest recente RSVZ-cijfer) komen we uit op een totaalbedrag van 716 miljoen euro dat onder de vorm van sponsering vanuit onze kmo’s naar de maatschappij vloeit. Een aanzienlijk bedrag dat in werkelijkheid wellicht nog een stuk hoger ligt, omdat we hier abstractie maken van de ondernemers die meer dan €10.000 op jaarbasis aan sponsoring uitgeven.

Sportverenigingen of -wedstrijden worden - wellicht weinig verrassend - door de grootste groep ondernemers gesponsord. Maar ook culturele verenigingen, en goede doelen staan prominent in de top 3, op een boogscheut gevolgd door jeugdbewegingen en scholen. Meteen daarna komen buurtwerking en openbare diensten, waaronder brandweer en politie. De ondernemers konden in de UNIZO-enquête meerdere opties aanvinken.

Aard Activiteit Sponsoring

 

Hoewel sponsoring overwegend om financiële bijdragen draait (93% van de ondervraagde ondernemers gaf aan met geld te sponsoren), blijken 34% van de kmo's toch ook al eens te sponsoren met gratis producten of diensten van de zaak. Bij 18% kan het ook gaan om sponsoring met waardebons van de zaak of kortingen. Onder 'andere sponsoringvormen' (2%), zien we, bijvoorbeeld, het gratis uitlenen van materiaal.

"Slechts weinig mensen staan hier bij stil en wellicht nog minder kunnen zich voorstellen dat deze geldstromen naar de brede samenleving zouden opdrogen, laat staan wat de gevolgen zouden zijn", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO over deze opmerkelijke cijfers. "Daarom is het des te belangrijker dat we met zijn allen ook aan die lokale ondernemers blijven denken en zoveel mogelijk op hen beroep blijven doen voor de producten en diensten die we nodig hebben. Want alleen gezonde lokale ondernemingen, met voldoende omzet en inkomsten, kunnen hun toegevoegde waarde in verschillende vormen, waaronder sponsoring, laten terugvloeien naar de samenleving, en daar hebben we allemaal baat bij. Dit is waar deze Dag van de Ondernemer om draait."

Inspirerende voorbeelden
In elke gemeente of stad zijn ongetwijfeld mooie voorbeelden te vinden van ondernemers die het verenigingsleven, goede doelen, openbare diensten en zoveel meer sponsoren. Tijdens het nationale persmoment, deze ochtend, brachten twee ondernemers hun inspirerende verhaal.
Bekijk hier het filmpje met de korte samenvatting van hun getuigenissen...

Info: Op www.unizo.be/dagvandeondernemer vindt u meer details over de UNIZO-Dag van de Ondernemer.
Doorheen deze Dag verwelkomen ook heel wat ondernemers in Vlaanderen en Brussel politici in hun bedrijven. Dat is belangrijk opdat de beleidsmakers zo beter begrijpen welke impact hun beslissingen hebben op de concrete werkvloer.

BestandU vindt hier het overzicht van de deelnemende politici met de bedrijven waar ze op bezoek gaan...

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be