UNIZO ging op Entrepreneurs Exchange naar Berlijn

Vijftien KMO-ondernemers gingen samen met UNIZO op Entrepreneurs Exchange naar Berlijn.  Doel van de trip: inspiratie opdoen om in de toekomst gericht verder te bouwen aan hun bedrijf. Samen met co-host Filip Moriau, CEO van Stragilon trokken we naar inspirerende plekken ( co-working space Betahaus bijvoorbeeld), en maakten we kennis met bijzondere ondernemers/ondernemingen (Showheroes, TTS, Room in Box, Plista, The Do-school, …)  Met de inzichten gingen en gaan de deelnemende ondernemers verder aan de slag.

5 'lessons learned' delen we graag met u:

1. Alles start met strategie
Innovatie start niet in een R&D departement, start niet met technologie. Het start met visie, strategie en verbeeldingskracht. Het WAAROM van uw bedrijf. Een bijzonder verhaal dat mensen (klanten én medewerkers) begeestert en goesting geeft om voor u te kiezen ….   
Wat is het verhaal van uw bedrijf?  De unieke beleving rond uw merk of bedrijf?  Dàt verhaal is het vertrekpunt van alle succesvolle bedrijven.   

2. Talk less, do more, create more
Durf stappen zetten met 60% van de informatie.
Wacht niet tot u alles langs alle kanten hebt overwogen om actie te nemen. U komt gegarandeerd te laat! ‘Fail fast’. Probeer een vernieuwing klein uit en leer daar dan uit.  

3. You are not alone
Co-creëer. Toekomstgericht ondernemen is ook anderen betrekken bij de vormgeving van die toekomst. 
Ken de juiste mensen, bouw aan uw netwerk en spreek die mensen aan om out-of-the box verder te bouwen aan een relevante toekomst voor uw bedrijf. 
Vergeet niet: Uw dichtste relevant netwerk zit vlak onder uw neus. Betrek uw team (niet enkel het management) en uw klanten in het zoeken naar de plaats voor uw bedrijf.  Creëer gelegenheden waarin ze met u op sterkten kunnen verder bouwen. En bouw ook aan een werkomgeving waarin die samenwerking wordt gestimuleerd.

4. Vergeet dat businessplan op 5 jaar
Een beetje provocatief, ongetwijfeld in bepaalde sectoren, maar u kan onmogelijk weten hoe de wereld er binnen 5 jaar er gaat uit zien. Daar moet u mee leren omgaan. Bouw structuren die wendbaarheid toe laten. Zorg dat beslissingen snel genomen kunnen worden. 
Betekent dat zonder radar vliegen naar een onzekere toekomst? Helemaal niet. We zagen o.a bij Babbel en bij Plista hoe constant markt- en prestatie-info werd gemonitored. Om daar dan vervolgens heel kort op de bal op in te spelen. 

5. Denk wereldwijd van dag 1 & breng de wereld van dag 1 in je bedrijf binnen
In een kleine markt als België moét u ruimer denken vanaf dag 1. Technologie laat het doe, het world wide web laat het toe, deelplatformen laten het toe. Als u het niet doet, staat uw concurrent klaar om morgen uw markt in te palmen…
En haal ook de wereld binnen in uw bedrijf. Het succes van Berlijn is gebouwd op bedrijven waar mensen van verschillende nationaliteiten samen werken aan projecten. Het creëert een unieke cocktail aan visies, inzichten en ideeën. Het creëert unieke bedrijven, die succesvol nieuwe producten ontwikkelen.

Geprikkeld om zelf volgende stappen te zetten? Laat het ons weten! In het UNIZO-aanbod werken we rond de verschillende facetten die hier zijn aangehaald. Bel of mail de ondernemerslijn en leg kort uw uitdaging voor. We bekijken graag met u hoe UNIZO of 1 van onze partners u verder op weg kan zetten. 

Volgende KMO's namen deel aan de Entrepreneurs Exchange naar Berlijn: Cryus BVBA, Typographics, Group De Brabandere, Diapal, Brouwerij Van Steenberge, NV Vondelmolen, Dombrecht Distribution NV, DOK Noord-GO Sport, WHY5 Research, Inofec, IMMO-GD, Amode, Plastic Dekeyser, Black and White Company en Stragilon.