UNIZO lanceert authenticiteitslabel 'Handmade In Belgium' voor ambachtelijke ondernemers en ontstoft het ambachtelijk beroep

“Zeker vandaag weet je als consument niet altijd meer zeker wat je koopt. Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar originele producten en willen daarvoor een authenciteitsgarantie. En die vinden ze bij ambachtelijke ondernemers via het HIB-label”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Het is voor consumenten vaak niet gemakkelijk om de ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Anderzijds is het voor ambachtelijke ondernemers niet makkelijk op te boksen tegen de concurrentie van onder meer  industriële producten. En de term ‘ambachtelijk’ is, in tegenstelling tot Frankrijk, in België niet beschermd. Iedereen kan zichzelf ‘ambachtelijk’ noemen.  Daarom lanceert UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB). Enkel wie aan de strikte criteria van het label voldoet, komt in aanmerking. Daarnaast vraagt UNIZO aan de federale regering om werk te maken van een specifieke definiëring van het ambachtelijk ondernemerschap. 

UNIZO reikte vandaag het label uit aan en bij kleermaker/bespoke tailor Aravinda Rodenburg uit Gent. "Deze erkenning is cruciaal voor het ambachtelijke beroep. Met dit label kunnen we de consument het bos door de bomen laten zien", zegt Aravinda Rodenburg. Ook Beenhouwerij Rondou uit Leuven, Atelier Devillé (handtassen) uit Rotselaar, Atelier Schrauwen (houtbewerking) uit Loenhout en Achielle (fietsen) uit Pittem kregen het label uit handen van Karel Van Eetvelt. Zij worden zo UNIZO-ambassadeurs van HIB en kunnen op hun beurt andere vakmannen nomineren voor HIB-label. Zo moet de HIB-community op korte tijd uitgroeien tot een groep ondernemers met een herkenbaar label. 

Definitie - criteria
Enkel wie aan strikte voorwaarden voldoet, komt in aanmerking voor het label. Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefen, mag hij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet zijn product minstens 50% ‘handmade’ zijn, heeft zijn product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.

Logo
Vorige maand lanceerde UNIZO via een crowdsourcing platform een challenge om het HIB-logo te ontwerpen. Zo'n 2.000 jongeren en studenten kregen de kans hun ideeën in te sturen. Uit zo'n twintigtal ontwerpen koos UNIZO voor het logo van Wim Dussels, een jonge twintiger uit Limburg. Wim is net afgestudeerd aan de MAD-faculty in Limburg en is productontwikkelaar en graphic designer.

Bericht aan de redacties: wij kunnen u fotomateriaal bezorgen van het logo en de ambassadeurs.

Nadere info over dit persbericht: Sanderijn Vanleenhove, UNIZO-woordvoerster, 02/212 25 44