UNIZO over coördinatiepunt Benelux reclameronseling: Europese aanpak nodig

Quasi elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met een malafide reclameronselaar. De voornamelijk financiële gevolgen zijn niet min. Per bedrijf loop de gemiddelde schade op tot 5.196 euro. Op Vlaams niveau probeert UNIZO al jaren via gerechtelijke procedures en waarschuwingscampagnes malafide reclameronselaars aan banden te leggen. Maar reclameronseling gaat verder dan de landsgrenzen.  Daarom ondertekenden België, Nederland en Luxemburg – op aandringen van UNIZO – al een intentieverklaring om de samen de strijd tegen reclameronselaars aan te gaan. Die intentieverklaring voorzag onder meer in een Benelux-coördinatiepunt, dat nu vandaag officieel is geïnstalleerd. Dit platform zal informatie over nieuwe vormen van reclameronseling en opkomende fraude  onmiddellijk verspreiden om burgers en bedrijven proactief te waarschuwen. UNIZO reageert tevreden. Nu komt het er volgens de ondernemersorganisatie op aan om dit initiatief uit te breiden naar heel Europa. “Reclameronselaars stoppen niet aan de grenzen van de Benelux. Enkel een globale Europese aanpak kan reclameronseling definitief stoppen”.

Uit onderzoek bij 1.153 Belgische, Nederlandse en Luxemburgse ondernemers blijkt dat de gemiddelde schade als gevolg van malafide reclameronseling per bedrijf 5.196 euro bedraagt. De totale geraamde schade in de Benelux loopt op tot 879 miljoen euro.

Meer over: Reclameronselaars