UNIZO over problemen met Bancontact: Meer interventieteams inzetten

Handelaars dupe: dreigende liquiditeitsproblemen

Er zijn de afgelopen dagen opnieuw problemen met Bancontact/MisterCash. Betalen met de kaart is mogelijk, maar handelaars krijgen het geld van die betalingen sinds vrijdag niet meer doorgestort. De Ondernemerslijn van UNIZO ontving hierover al diverse klachten. Ook twee weken geleden waren er al vertragingen op het doorstorten van de gelden. De vertragingen op het doorstorten brengt handelaars in liquiditeitsproblemen. "De facturen van de leveranciers blijven toekomen, maar de inkomsten van de afgelopen dagen waarmee ze die betalen blijven uit", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. De problemen zijn te wijten aan de omschakeling naar Sepa. “Maar die problemen waren te voorzien. Worldline had meer interventieteams moeten inschakelen om problemen snel en adequaat op te lossen”. De ondernemersorganisatie staat al in contact met Worldline en eist meer en snellere ondersteuning bij problemen om de schade bij handelaars te beperken. Zo moet Worldline meer interventieteams inzetten.

Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met het elektronisch betalen. De voorbije jaren waren er meerdere pannes in het elektronisch betaalverkeer.

Meer over: Betaalverkeer, Elektronisch betaalverkeer