UNIZO promoot 604 'Handmade In Belgium'-maakbedrijven op compleet vernieuwde website

"Sterk garantielabel voor ambachtelijk geproduceerde kwaliteit van hier"

Eerlijke en authentieke producten, lokaal geproduceerd door zelfstandige ondernemers, en met de ziel, kennis en expertise van de makers er in. Dat is waar het 'Handmade In Belgium'-, kortweg 'HIB'-label van UNIZO, voor staat. De website www.handmadeinbelgium.com, met daarop de inmiddels 604 HIB-labeldragers werd zopas vernieuwd. Aanleiding voor UNIZO om de bestaansreden en meerwaarde van HIB nog eens in de verf te zetten. "In tijden van massaproductie snakken mensen soms naar iets unieks, een product met een verhaal."

"Eigenlijk is ons HIB-label destijds ontstaan vanuit een gebrek aan houvast", legt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, uit. "We zagen toen al dat veel zelfstandigen en kmo's gepassioneerd, vaak op kleinere schaal en heel persoonlijk bezig waren met het creëren van eigen producten. Maar het was erg moeilijk om die authentiek 'ambachtelijke' aanpak op een sterke en geloofwaardige manier uit te dragen en te promoten. Zo bestond er helemaal geen wettelijke definitie van het begrip 'ambachtelijk', zodat iedereen - ook vaak grote industriële bedrijven het te pas en te onpas gebruikten in hun reclame. Bovendien had het begrip ook een bestoft, oubollig imago, terwijl veel van onze kleinschalige maakbedrijven net heel modern en toekomstgericht bezig zijn. En dus hebben we zelf vanuit UNIZO het 'HIB'-label gecreëerd, een soort ambassadeurslogo, gekoppeld aan strikte voorwaarden voor een maximale geloofwaardigheid."

Zo wordt het label enkel toegekend aan zelfstandigen in hoofdberoep, met maximum 25 voltijdse (VTE) medewerkers, waarbij het maakproces voor minstens 50 % met de hand gebeurt. De HIB-er produceert bewust in België. Zijn of haar producten zijn uniek en dragen 'de handtekening' van de maker. Kleinschaligheid en kwaliteit, ook bij de keuze van grondstoffen en materialen typeren de HIB-labeldrager. De HIB-ers dragen hun label met trots uit, waarmee ze zich onderscheiden en bijdragen tot de bekendheid ervan.

Ook na de lancering van haar eigen HIB-label bleef UNIZO verder ijveren voor een wettelijke erkenning en definitie van het begrip "ambachtelijk". En die erkenning kwam er met de wet van juni 2016. Het register met wettelijk erkende 'ambachtelijke' eenmanszaken en vennootschappen wordt bijgehouden door de FOD Economie en telt, volgens de meest recente cijfers, 1.753 bedrijven, waarvan 712 erkend in 2016, 389 in 2017, 487 in 2018 en 165 in 2019. De sterkst vertegenwoordigde sectoren zijn 'voedingsproducten' (385 erkende bedrijven),  'meubelen en binnehuisdecoratie' (204) en 'hout' (193), gevolgd door 'textiel, leder en mode' (160), 'luxegoederen' (juwelen, horloges en parfum) (134), 'bouw, herstelling, renovatie (109), 'keramiek' (91), 'grafische kunsten' (88), 'metaal' (87), 'glas' (48), 'muziek' (37), 'steen' (27), 'diensten aan personen en dieren' (27), 'bloemen en tuinen' (23), 'papier' (22), 'mechanica' (auto's en fietsen) (20). Daarnaast bevinden zich nog 91 erkende ondernemers zich in minder omlijnde categorieën.

Ook na deze wettelijke erkenningsmogelijkheid blijft UNIZO voluit geloven in de relevantie en meerwaarde van haar eigen HIB-label. "Omdat we echt voor een uithangbord zorgen, iets om mee uit te pakken in je communicatie en promotie als ambachtelijk maakbedrijf", verduidelijkt UNIZO-topman Danny Van Assche het verschil. "Ook onze zopas compleet vernieuwde website www.handemadeinbelgium.com is in dit verband een belangrijk instrument. We bieden onze HIB-ers ook een community, een netwerk waarbinnen ze elkaar kunnen inspireren en versterken, bovenop ons aanbod aan info- en adviessessies."

UNIZO verkiest overigens elk jaar 5 provinciale 'HIB'-laureaten als uithangbord voor het label. Kijk voor de inspirerende cases van de vorige winnaars op www.unizo.be/hibervanhetjaar.

Info: www.handmadeinbelgium.com

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be