UNIZO steunt Bycykel-testproject Cargobikes & trailers, samen met minister Weyts: "Ideale kans voor kmo's om te proeven van duurzame alternatieve vervoersmodi"

Om de leefbaarheid van onze gemeenten te vrijwaren en er tegelijk de belevering van de ondernemingen te blijven verzekeren, moeten we meer inzetten op duurzame mobiliteit. Daarom verleent UNIZO volop haar steun aan het proefproject van de vzw Bycykel, waarbij Leuvense ondernemers verschillende cargo bikes & trailers, met bijhorende transportboxen, kunnen uittesten. Dankzij subsidiëring door Vlaams minister voor Mobiliteit, Ben Weyts, kunnen zowel eenmanszaken als kmo's en grotere bedrijven zich gratis aansluiten bij deze 'testcaravaan'. Het testproject zal gedurende drie jaar lopen.

"UNIZO is overtuigd van de mogelijkheden die cargobikes en fietstrailers bieden aan ondernemers in en rond de kern", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Nu staan we vaak met zijn allen stil naar en in de steden. Cargobikes nemen minder ruimte in beslag waardoor de wegcapaciteit verhoogt en ze dus veel vlotter kunnen doorstromen. Daarmee vormen ze niet alleen op ecologisch vlak, maar ook qua efficiëntie een meerwaarde ten opzichte van het traditioneel gemotoriseerd vervoer. Bijkomend voordeel is dat ondernemers bij het gebruik van cargobikes geen last hebben van beperkingen zoals lage emissiezones, venstertijden of tonnagebeperkingen. Bovendien is stationeren om te laden en te lossen eenvoudiger, gezien de cargofietsen minder plaats nodig hebben. Het is voor een aantal ondernemers binnen bepaalde omstandigheden dus zeker een flexibel alternatief voor leveringen binnen kortere afstanden of om de last mile te overbruggen."

De mobiliteit staat overal steeds meer onder druk en ook de kernen van onze steden ondervinden dat de auto soms té prominent aanwezig was en vaak nog is. UNIZO juicht initiatieven zoals dit project van Bycykel dan ook sterk toe. "Het biedt onze ondernemers de kans om alternatieve vervoersmodi uit te testen en zo hun koudwatervrees te overwinnen, zonder al meteen zelf in die alternatieven te moeten investeren", benadrukt Danny Van Assche van UNIZO. "

Cargobikes bestaan op zich al lang, maar waren tot voor kort eerder een randfenomeen. De laatste jaren zijn het respect voor de moderne versie van de good old bakfiets en het geloof in zijn mogelijkheden opnieuw sterk toegenomen. "We vinden het zeker belangrijk dat de Vlaamse overheid initiatieven als het project van Bycykel ondersteunt, maar we vragen ook aan de politiek, op alle niveaus, om dit te blijven doen en nu ook op een veel breder niveau werk te maken van de mobiliteit van morgen", besluit Danny Van Assche van UNIZO.