UNIZO symboliseert 8 miljard euro aan koopvlucht met reusachtig kunstwerk van kartonnen dozen

"Investeer in jobs en mensen uit je buurt, eerder dan in kartonnen dozen uit het buitenland"

Wie deze ochtend boven op de Brusselse Kunstberg passeerde, kon er niet naast kijken: een reusachtig 'kunstwerk' van 17 meter lang en 2,5 meter hoog dat "8.000.000.000" uitbeeldde, gemaakt uit kartonnen verzenddozen van buitenlandse e-commerce-spelers als Bol.com, Zalando... Een initiatief van UNIZO, in het kader van haar Winkelhier-actie, om consumenten op te roepen meer in eigen land te winkelen, in fysieke winkels en in Belgische webshops. "De acht miljard die we hier vanmorgen uitbeeldden komt overeen met het gigantische bedrag dat Belgische consumenten het afgelopen jaar besteedden in het buitenland", verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, "Waarvan €5,5 miljard in buitenlandse webshops." Om dat enorme bedrag in perspectief te plaatsen: Nederlandse consumenten gaven in datzelfde jaar 'maar' €880 miljoen uit in buitenlandse webshops. UNIZO koos niet toevallig deze periode uit voor haar vervolgverhaal op de Winkelhier-campagne: "Als consumenten ook de komende jaren nog gezellig lokaal willen Kerstshoppen en kuieren door versierde winkelstraten met een divers aanbod aan winkels, is het ook belangrijk dat ze die winkels mee leefbaar houden door opnieuw meer in België te winkelen."

8.000.000.000

"Belgische consumenten kopen hun producten steeds vaker in het buitenland", gaat UNIZO-topman Danny Van Assche verder. "Terwijl er heel wat positieve effecten zouden zijn indien diezelfde consument wat vaker in eigen land zou kopen. Meer winkels die leefbaar blijven en voor een gevarieerd aanbod kunnen zorgen, meer lokale ontmoetingsplaatsen en gezelligheid, meer belastinginkomsten waarmee diverse diensten worden gefinancierd, meer tewerkstelling, meer duurzaamheid."

8 miljard naar het buitenland of 45.000 extra jobs bij ons
"Stel dat we die 8 miljard in België zouden houden, dan komt dat overeen met 45.000 extra lokale jobs", aldus nog Danny Van Assche. "Winkeliers en medewerkers, maar ook de hele keten daarrond, in het logistieke en productieproces. Zo creëer je een gezonde, weerkerende cyclus van geven en nemen, met een veel langere levensduur dan kartonnen dozen uit het buitenland. Want het geld dat je in buitenlandse webshops besteedt, is weg uit onze economie. Denk ook aan de gunstige impact van lokaal kopen op het milieu en de mobiliteit, dankzij de kortere afstanden. Minder internationaal pakjesverkeer betekent minder files en CO2 uitstoot. Iedereen in ons land wint er bij, handelaars, maar zeker ook de consumenten zelf."

Belgische consument besteedt gemiddeld €430 aan eindejaarsinkopen
UNIZO roept december doelbewust uit tot 'Winkelhier-maand'. "Tijdens deze feestelijke maand besteedt de consument gemiddeld €430 aan cadeautjes, feesten, kleding... We roepen de consument op om goed na te denken over waar hij dat geld aan geeft: aan de handelaars en hun medewerkers van hier, of aan kartonnen dozen uit het buitenland", verduidelijkt Danny Van Assche. In één adem roept UNIZO de beleidsmakers op om extra werk te maken van een lange termijnbeleid voor de retail, dat een gelijk speelveld garandeert voor Belgische handelaars ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten."

Enkele opmerkelijke cijfers
Vorig jaar ging er 8 miljard aan winkeluitgaven van Belgen naar winkels in het buitenland, waarvan 5,5 miljard in buitenlandse webshops.
Vlaamse consumenten kopen vooral bij Bol.com (63%), Zalando (35%) en Coolblue (23%).
Brusselse en Waalse consumenten kopen vooral online bij Amazon (resp. 50% en 55%).
Fysieke grensaankopen zijn jaarlijks goed voor €2,5 miljard. Het gaat dan voornamelijk om supermarktaankopen in Nederland, Frankrijk en Luxemburg.
Alleen al het afgelopen jaar verdwenen er in ons land 1.061 zelfstandige winkels.

Info:
BestandU kan hier een document downloaden met nog meer argumenten, feiten en cijfers ter ondersteuning van de Winkelhier-actie...

BestandU kan hier de geïllustreerde presentatie van de Winkelhier-actie downloaden...

www.winkelhier.be

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be