UNIZO tevreden met extra middelen voor shuttledienst naar moeilijk bereikbare werkplaatsen, maar globale visie is noodzakelijk

UNIZO is tevreden dat minister Crevits extra middelen vrijmaakt om shuttles in te zetten naar moeilijk bereikbare bedrijventerreinen. Het gaat onder meer om locaties waar werknemers in vroeg of late shiften werken en de niet worden bediend via het reguliere aanbod van De Lijn, zoals bijvoorbeeld industriezones of havengebieden. De ondernemersorganisatie betreurt evenwel dat het ontwerp van shuttledecreet daartoe niet meer in het Vlaams Parlement werd ingediend. Dat moest ten laatste vrijdag gebeuren. Volgens UNIZO is er wat betreft het ontsluiten van bedrijventerreinen echter een grotere globale visie nodig. “Een goede ontsluiting is een winwin voor iedereen. Maar vandaag denken vervoersmaatschappijen te veel vanuit hun eigen aanbod en niet vanuit de vraag van bedrijven of hun werknemers”, zegt UNIZO. Zo zijn er naar sommige bedrijventerreinen wel buslijnen voorzien, maar vaak op voor bedrijven onrealistische uren. Wie bijvoorbeeld in nachtshift werkt, geraakt niet op het werk.  Of werknemers die op de middag even naar het centrum willen om inkopen te doen of iets te gaan eten, kunnen dat niet met het openbaar vervoer. UNIZO vraagt dan ook overleg tussen vervoersmaatschappijen, gemeentes en bedrijven om het openbaar vervoer optimaal af te stemmen op de behoeften van alle betrokkenen.

De middelen die minister Crevits inzit, kaderen in de inspanningen die onder andere het ontwerp Mobiliteitsplan naar voren schoof om tegen 2030 minstens 40% van de woon-werkverplaatsingen met collectieve vervoermiddelen, te voet of met de fiets te doen. Naast het verder financieren van de bestaande projecten, zoals Max Mobiel in Gent en de Havenbus in Zeebrugge, worden ook middelen vrijgemaakt voor bijkomende projecten. Een openbare aanbesteding moet de nodige uitvoerders aantrekken.