UNIZO tevreden met uitstel solden naar 1 augustus. "Nu nog de handhaving en sensibilisering"

UNIZO is heel tevreden nu de regering ingaat op haar verzoek om de solden te verschuiven naar 1 augustus. In een recente UNIZO-enquête via Checkmarket gaf 73% van de zelfstandige handelaars, uit de mode- maar ook heel wat andere sectoren, aan vragende partij te zijn voor zo'n uistel. "Deze maatregel zal onze handelaars, die momenteel noodgedwongen gesloten zijn, na de heropening wat extra ademruimte geven", aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

De sluiting van non-food handelaars in de periode met de beste omzetweken van het jaar, heeft als gevolg dat zij uitzonderlijk hoge voorraden blijven aanhouden en geen inkomsten hebben terwijl vaste kosten blijven lopen. Specifiek in de modesector hebben handelaars net hun volledige collectie voor het winterseizoen aangekocht, wat maakt dat ze hun leveranciers moeten betalen, net in een periode waarin ze geen inkomsten hebben. Een problematiek die al uitvoerig naar voor werd gebracht door de bij UNIZO aangesloten sectorfederatie Mode Unie. "Door de solden uit te stellen krijgen ondernemers de kans om de grote stock die nu in de winkels overblijft tot augustus aan een normale marge te verkopen, in plaats van al meteen in juli te moeten afprijzen", aldus nog Danny Van Assche van UNIZO.

Om het uitstel van de solden effectief te doen werken, vraagt UNIZO dat er dit jaar, veel meer nog dan anders, wordt gecontroleerd op het respecteren van de, eveneens mee opgeschoven, sperperiode waarin geen kortingen mogen worden aangekondigd. "Daarbij dringen we ook in het bijzonder ook aan op het handhaven van de Belgische wetgeving ten aanzien van buitenlandse webshops die in ons land actief zijn", benadrukt Danny Van Assche. "Zij worden op dit ogenblik door de economische inspectie helemaal niet gecontroleerd op de naleving van de regels omtrend de sper- en soldenperiodes en verkoop met verlies. Wat het gelijk speelveld voor onze lokale handelaars ondermijnt en daardoor onaanvaardbaar is." In dit verband vraagt UNIZO dat deze crisis wordt aangegrepen om een gelijk speelveld te creëren voor alle handelaars op Europees niveau, en dat zowel voor online als fysieke winkels.

Tot slot vraagt UNIZO dat de overheid een grootschalige informatie- en sensibiliseringscampagne op touw zet om de consument te informeren over het verschuiven van de solden naar augustus, zodat dit ook voor iedereen duidelijk is en (deel)sectoren binnen de distributie niet onder druk komen te staan om toch al eerder - buiten de wet om - kortingen toe te staan.

Info: Ondernemers met vragen naar aanleiding van de coronacrisis vinden heel wat informatie op de UNIZO-infopagina www.unizo.be/corona. Ze kunnen ook de klok rond terecht bij de UNIZO Coronalijn, op het nummer 0800 20 750, via mail ondernemerslijn@unizo.be en via chat (enkel tijdens kantooruren) op www.unizo.be.

Bekijk ook het UNIZO Coronajournaal op www.unizo.be/unizojournaal.
 
Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be