UNIZO vraagt met aandrang verbod op gratis retourzendingen: "Laat ons niet langer uitstellen wat we vandaag al kunnen doen voor het klimaat... én onze lokale economie!"

"De alsmaar meer voelbare klimaatcrisis creëert hier en nu het momentum om gratis retourzendingen bij e-commerce te verbieden, en dat best meteen op Europees niveau." Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Uiteraard is zo'n verbod slechts één beperkte maatregel in een veel breder spectrum van te nemen initiatieven. Maar terwijl heel wat andere beleidskeuzes met betrekking tot het klimaat bijzonder complex zijn en vaak pas effect hebben op lange termijn, geldt dat niet voor een verbod op gratis retourzendingen. Dit is een eenvoudige maatregel, die bij wijze van spreken morgen kan worden ingevoerd, zonder iemand echt pijn te doen. En dat met niet te onderschatten gunstige effecten: consumenten die van bij aanvang bewuster online gaan kopen en minder snel iets zullen terugsturen, een pak minder milieubelastende bestelwagenritten over en weer en, last but not least, meer kansen voor kleinschalige lokale (online) retailers, die momenteel al te vaak worden weggeblazen door het gratis-retour-geweld van grote internationale online spelers. Laat ons niet langer uitstellen wat we vandaag al wél kunnen doen voor het klimaat."

"De grote e-commercespelers hebben de mensen hun kop zot gemaakt", aldus de analyse van Danny Van Assche van UNIZO, "Impulsief en ongeremd producten bestellen in de wetenschap dat je ze nadien à volonté kan terugsturen, en nog gratis ook... Zelfs wie zich er aan bezondigt, beseft diep van binnen dat hier iets niet klopt. Dit kán gewoon niet. Dit druist niet alleen in tegen alle gezonde principes van duurzaamheid, het is ronduit decadent. Niets is gratis. Ook zogenaamd 'gratis' retourzendingen hebben hun kostprijs, die op dit ogenblik evenwel worden afgewenteld op het milieu, op onze economie en op ons lokale economische weefsel. Waar je vandaag ook komt, overal zie je over en weer rijdende bestelwagens, alsmaar meer en alsmaar vaker, tot in de diepste vezels van onze woonwijken. Mensen bestellen alsmaar meer en regelmatiger, omdat ze weten dat ze nadien altijd nog van gedacht kunnen veranderen. Als consumenten bestellingen niet langer gratis kunnen terugsturen, gaan ze niet enkel minder impulsief bestellen, ze gaan ook minder vaak producten terugsturen. Dat betekent niet alleen minder verkeer en uitstoot. Het betekent ook dat lokale (online) retailers opnieuw met opgeheven hoofd een correcte prijs kunnen aanrekenen voor eventuele retourzendingen, en zelf ook minder retourzendingen binnenkrijgen. Ook zonder die gratis retourzendingen is het voor kleinere plaatselijke webshops al vaak een uitdaging om een rendement te halen dat in verhouding staat tot de (extra) inspanningen voor zo'n online winkel. Deze maatregel zou hen op zijn minst al wat meer ademruimte geven, waardoor de lokale economie weer meer kan floreren. Dat op zich betekent al extra milieuwinst. Want elk pakje dat lokaal en doordacht wordt gekocht, moet niet meer van heinde en verre worden bezorgd op het moment waarop de consument het in zijn hoofd krijgt."

UNIZO dringt er bij de Europese en nationale beleidsmakers op aan om het verbod op gratis retourzendingen, waarvoor de organisatie al jaren pleit, nu met bekwame spoed in wetgeving te gieten.  

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be