UNIZO ziet in e-commerce-verhaal Veepee (Het Nieuwsblad) bewijs dat verbod op gratis retourzendingen kan werken.

Succesvol aan e-commerce doen kan perfect zonder gratis retourzendingen. Dat bewijst het succesverhaal van de Belgische modewebshop Veepee, vandaag in Het Nieuwsblad. Naar aanleiding hiervan herhaalt UNIZO haar dit voorjaar gelanceerd voorstel voor een algemeen Europees verbod op gratis retourzendingen. "Want al toont Veedee dat je met transparante communicatie een stuk onbegrip en weerstand bij consumenten kan wegwerken, onbeperkte gratis retourzendingen blijven hoe dan ook een vorm van oneerlijke concurrentie, met een nefaste invloed op onze mobiliteit en ons milieu", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Momenteel wordt maar liefst 30 % van alle aankopen op webshops teruggestuurd, omdat er voor de consument geen kostprijs en dus geen limiet op staat. "Al die verplaatsingen en uitstoot wegen zwaar op onze omgeving, zonder dat iemand hier voelbaar de prijs voor betaalt."

In haar voorstel pleit UNIZO voor een expliciete, opvallende vermelding van de kostprijs bij elke retourzending. "Zo wordt de consument geresponsabiliseerd en zal hij bij aanvang beter nadenken over een aankoop, om minder te moeten terugsturen", verwacht UNIZO.

Het voorstel voor een Europees verbod op gratis retourzendingen maakt deel uit van een veel ruimere nota met diverse voorstellen voor een op termijn CO2-neutrale economie.

Info: Lees hier de integrale UNIZO-nota met klimaatvoorstellen.

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be