VDAB, VRT, Voka, UNIZO en Adecco zetten groots in op eerste werkervaring

Op donderdag 29 januari gingen VDAB-medewerkers over heel Vlaanderen langs in meer dan 700 bedrijven waar jongeren aan werkplekleren doen. Ze deden dat niet alleen, maar namen een 1300-tal werkzoekende jongeren mee voor een kennismaking. Zo kregen deze werkzoekenden een voorsmaakje van de werkvloer. De speciale dag is meteen de start van de ‘Ervaring Werkt’-campagne die loopt van 29 januari tot en met 31 maart 2015. VDAB, VRT, Voka  UNIZO en Adecco willen de vicieuze ‘gebrek aan ervaring’-cirkel namelijk samen doorbreken.

'Ik wil ervaring’-dag
De werkzoekende deelnemers konden ervaringen uitwisselen met andere jongeren die op dit moment al een stage of opleiding volgen in een bedrijf. En konden informatie en inspiratie opdoen over hoe ze hun gebrek aan ervaring het best aanpakken. Wat bleek: ervaring werkt! “Die jonge gasten verkopen zich goed. Mijn klant kan starten bij JBC als magazijnier”, getuigt Anneleen De Paepe, VDAB-consulente in Gent. Esther, een werkzoekende zonder diploma sprak met een IBO-cursist die zelf ook geen diploma heeft: “Hij gaf me moed en zelfvertrouwen om door te gaan.”

‘Ervaring Werkt!’-campagne
VDAB, VRT, Voka, UNIZO en Adecco zullen twee maanden lang op verschillende manieren zo veel mogelijk jongeren en bedrijven informeren over de mogelijkheden om te leren op de werkvloer. De campagne werd voorgesteld in aanwezigheid van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters. "Voor een jongere die vol goesting naar werk begint te zoeken, kan het niet anders dan frustrerend zijn om steeds weer te moeten horen: 'sorry, maar je hebt onvoldoende ervaring' ", verklaarde minister Muyters. "Ze krijgen daardoor het gevoel dat ze in een vicieuze cirkel terechtkomen, want ondertussen kunnen ze ook geen ervaring opdoen." De ‘Ervaring Werkt’-campagne, die nog loopt tot 31 maart, heeft als doel om die vicieuze cirkel te doorbreken. Dat kan door de werkzoekende jongeren via bijvoorbeeld een stage, IBO (individuele beroepsopleiding) of uitzendarbeid mee te laten draaien in een onderneming.

De website ervaringwerkt.be bundelt alle info over de verschillende formules van ervaringsleren. De site mocht op enkele dagen al meer dan 2000 bezoekers verwelkomen. De campagne wordt duidelijk ook gesmaakt op social media. #ErvaringWerkt is 'trending' op twitter. Het campagnespotje van de rappers Diamantairs werd al meer dan duizend keer bekeken op Youtube.

Jeugdwerkloosheid echt een probleem?
Vlaanderen telde eind december vorig jaar 229.697 niet-werkende werkzoekenden. 19,6% hiervan zijn jongeren (18-25 jaar). In vergelijking met de andere Europese landen zitten we hiermee in de middenmoot. De jeugdwerkloosheid is sinds april 2014 heel lichtjes aan het dalen, maar de werkloosheid bij de groep is nog steeds erg hoog. Dit blijft dan ook een prioritaire groep voor VDAB.

Elke jongere op zoek naar een job kan getuigen: een gebrek aan ervaring is een enorme handicap op de arbeidsmarkt. Zeker wanneer het economisch moeilijk gaat en werkgevers een ruimere keuze aan arbeidskrachten hebben, kiezen ze vaak voor werknemers met ervaring. In zes op de tien vacatures wordt ervaring gevraagd.

Strijdlustige partners
"Jongeren aan ervaring helpen is natuurlijk altijd een doel van VDAB, maar alleen zouden wij dat niet kunnen. Vandaar dat we zo enthousiast zijn over deze samenwerking.”, Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB. "Zo zullen Unizo en Voka hun leden mobiliseren en wij als VDAB kunnen de jongeren dan met hun bedrijven in contact brengen."

Elke partner zal in de komende maanden met eigen initiatieven naar voren komen. Zo lichtte Leo Hellemans, CEO van VRT, het Grootste Arbeidsbureau toe: “Van 16 tot en met 27 februari zullen de presentatoren van jongerenradiozender MNM samen met de luisteraars op zoek gaan naar tips en trips voor de zoektocht naar werk. Ze worden daarbij gesteund door een waaier aan experten.”

Ervaring werkt, maar ook: ervaring telt! 
"Voor 7 op 10 werkgevers is werkervaring de doorslaggevende factor in een aanwervingsprocedure. Een diploma hebben komt pas op de laatste plaats. Als werkzoekende is het opdoen van competenties dan ook van groot belang. Maar dat is niet altijd gemakkelijk. Een combinatie tussen leren en werken is vaak de oplossing, maar niet iedereen heeft hier de kans toe. Daarom engageren wij ons als werkgevers om jongeren via het project 'ervaring werkt' maximaal kansen te geven om te leren op de werkvloer. Want uiteindelijk is het een win-win voor iedereen. Werkgevers krijgen sollicitanten met bagage en jongeren doen ervaring op die ze voor altijd kunnen meedragen."
Karel Van Eetvelt, CEO UNIZO

Informatie om ervaring op te doen is cruciaal
"Als leading HR Provider merken we hoe langer hoe meer dat gebrek aan ervaring vaak het struikelblok vormt om jongeren aan de juiste job te helpen. Informatie over de mogelijkheden om ervaring op te doen is dan ook cruciaal. Te vaak wordt alleen nog maar gedacht aan de klassieke schoolstage terwijl er zo veel andere manieren zijn om de bedrijfswereld te leren kennen. Adecco ijvert reeds jaren om doelgroepen zoals jongeren, 50 plussers, personen met beperkingen in het arbeidscircuit te activeren. Sinds 2 jaar zet Adecco fors in op jongeren met het WaytoWork concept. De Ervaringwerkt campagne sluit hierbij perfect aan. Het is een excellente versterker in onze dagelijkse ambitie om voor iedereen de juiste job te vinden want "Better Work is Better Life."
Nico Reeskens, Country Manager Adecco Group Belgium
 
Ervaring geeft voorsprong
"Ervaring is van essentieel belang om jongeren voorsprong te geven bij de start van hun loopbaan. Echt beleven hoe een job is op de arbeidsvloer geeft de jongeren een beter inzicht op de weg die ze later kiezen voor hun loopbaan. Net daarom ondersteunen we als Voka deze campagne, om de jongeren en de bedrijfswereld dichten bij elkaar te brengen."
Jo Libeer, CEO Voka
 
Enkele foto's van de 'Ik wil ervaring'-dag vind je hier.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer info?
 

Thomas Pollet
Woordvoerder van Philippe Muyters
Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport
thomas.pollet@vlaanderen.be, 0474 69 56 08


VDAB, Bartelijne van den Boogert, woordvoerder
bartelijne.vandenboogert@vdab.be, 0499 54 16 77

UNIZO, Sanderijn Vanleenhove, woordvoerder
sanderijn.vanleenhove@unizo.be, 0479 44 50 78

Voka, Tom Demeyer, adviseur persrelaties
tom.demeyer@voka.be, 0472 84 15 99

VRT, Stijn Ombelets, woordvoerder
stijn.ombelets@vrt.be, 0477 50 29 29

Adecco, Veerle Van Asbroeck, Marketing & Communications Manager
veerle.van.asbroeck@adecco.be, 0486 13 40 82