Voorproefje ZO: “Noem ons gerust vakidioten”

Ronny De Smedt en Bart Boterberg, promo-artikelen Pasco Gifts 

Misschien bekruipt je binnenkort, als de Rode Duivels tegen Engeland spelen, de lust om samen met je medewerkers rond te hossen in een rood-geel-zwarte pinnenmuts of pruik, zwaaiend of klappend met je tricolore handjes. En hebben je bedrijfswagens al van die leuke hoesjes over de spiegels? De WK Russia-mania betekent ook hoogseizoen voor Pasco Gifts, gespecialiseerd in Business & Promogifts. Dat gaat heel wat verder dan relatiegeschenken.” 

TEKST Herman Van Waes - FOTO’S Luc Daelemans 

Nétwerken is vandaag de boodschap voor een beetje ondernemer, en dan kom je steevast thuis met een goodie bag vol handige niemendalletjes: pennen, schrijfblokken, sleutelhangers, USB-sticks, stappentellers, zaklampjes, opladers die jaren later nog in huis of op je bureau rondslingeren. Of in je wagen, als het een parkeerschijf of ijskrabber is. En voor de opendeurdag in je eigen bedrijf moet je de mensen toch iets kunnen meegeven?  

Ook in het onlinetijdperk is die simpele, fysieke manier van promotie voeren springlevend. Dat ondervinden ze alvast bij Pasco Gifts van Ronny De Smedt en Bart Boterberg: “Natuurlijk kan al wie zijn trouwe klanten, medewerkers of andere zakenrelaties iets cadeau wil doen bij ons alle soorten ‘relatiegeschenkenvinden. Maar vandaag doen we veel meer dan dat. Grote én kleine bedrijven beseffen dat ze moeten opvallen en eruit springen. En er mag dan veel geschreven worden over het belang van een sterke website, de zichtbare aanwezigheid in het dagelijkse leven van je relaties blijft erg belangrijk. Promo-artikelen, gepersonaliseerd voor je bedrijf,  zijn vaak dé manier om efficiënt - en meestal goedkoper - aan je naambekendheid te werken, ook al omdat het voor een groot stuk fiscaal aftrekbaar is. 

In de plaats van de occasionele advertentie in een lokaal blad is dit een soort permanente reclame, die je toch duurzaam kan noemen. Want het mag dan vaak om goedkope ‘weggeefproducten’ gaan, noem het geen wegwérpproducten: die balpen, die USB-stick, die beker met je bedrijfsnaam op, die blijft bij je klant nog jaren circuleren. Kijk maar eens in je keuken of op je bureau. 

Overal waar we komen speuren we naar spullen die wij ooit hebben laten maken. Dat is een fixatie ja, we zijn echte vakidioten. Of op tv komen met je product, dat is helemaal kicken: ten tijde van de hype rond Het Eiland maakten we vissershoedjes met de slogan ‘GoGoGo Pasco! Even later zagen we in het zomerprogramma 1000 zonnen kindjes in een park rondlopen met onze hoedjes op.” 

Hoe inventiever hoe liever 

Na 15 jaar Pasco druipt het enthousiasme er nog af bij Ronny De Smedt en Bart Boterberg, twee Aalsterse jeugd- en cafévrienden die elk hun comfortabele job achter zich lieten om samen een nieuw avontuur te starten. Ronny: “Ik leerde in een vorig leven als marketingverantwoordelijke bij een ziekenfonds de markt van de relatiegeschenken kennen. En blijkbaar heeft er altijd een ondernemersvirus in mij gezeten, want ik ben ooit bij een sollicitatie afgewezen, omdat ik volgens mijn psychologische test meer geschikt was om voor mezelf dan voor een baas te werken.” 

Bart: “Ik werkte voor Amerikaanse multinationals, met name voor de bevoorrading van grote winkelketens, in binnen- en buitenland. Maar na een jaar of tien raak je daar wat op uitgekeken. Zo zijn we samen aan het brainstormen gegaan, niet meer van de jongsten, maar nog op tijd om een switch te maken. Het verschil met vroeger is vooral dat het eigenlijk niet werken is, omdat we het zo graag doen.  

Gevormd als verpleegster 

De klik tussen de twee en dat er al een Nederlandse Pasco bestond, waarvoor ze de Belgische markt konden bewerken, gaf de doorslag. Ronny: “Samen met onze Nederlandse partner deden we snel heel veel knowhow op en legden we contacten met buitenlandse fabrikanten van de promoartikelen. Inmiddels is er alleen nog de Belgische poot en bestrijken wij van hieruit heel de Benelux, al komen er ook bestellingen uit Scandinavië, Duitsland, Spanje, Italië Onze website is in drie talen te raadplegen. Een heel verschil met de beginperiode, toen we nog zelf alle prospects bezochten, gewapend met kanjers van catalogussen. Het opsturen alleen al kostte meer dan vijf euro per stuk, en daarna nog eens bellen of teruggaan, heel arbeidsintensief allemaal 

Bart: “Onze eerste grote order waren duizenden bandana’s voor Plopsaland, dat net Piet Piraat ging lanceren. Vlak daarna kwam [...].

 

Wil je weten wie er daarna kwam? Of het volledige verhaal van Pasco Gifts lezen? Je ontdekt het deze maand in ZO Magazine!