War for talent wordt war for people!

Talenten worden witte raven op de arbeidsmarkt. Bovendien worden ze onbetaalbaar voor heel wat bedrijven. Daarom zijn ondernemers dikwijls al tevreden als ze nog nieuwe arbeidskrachten vinden. Geef hen mensen die willen werken, of het nu mannen, vrouwen, oudere personen, migranten, of jongeren zijn. De war for talent wordt een war for people. Het antwoord is ‘employer branding’: jouw bedrijf authentiek en waardevol laten overkomen bij het publiek en dus ook op de arbeidsmark. Op het UNIZO Topseminar 2022 zal Eveline Schollaert het hebben over de waarde van employer branding in de zoektocht naar talent en medewerkers.

Eveline Schollaert is een van de keynote speakers op UNIZO Topseminar 2022.

Honderden, duizenden vacatures blijven open staan. Het gevolg is een opbod in lonen en voordelen. Daar kunnen onze kmo’s niet altijd tegenop. Meer zelfs, het risico is reëel dat ze hun eigen goede werkkrachten, hun eigen talenten, verliezen aan andere bedrijven. Is dit een verloren strijd of hebben onze kmo’s toch andere kanalen om talenten te vinden en te houden?

Eveline Schollaert: “De arbeidsmarkt staat echt in brand. De lijst met knelpunt beroepen wordt langer en langer. Als je als bedrijf bijkomend personeel zoekt en jouw goede medewerkers wil behouden moet je je differentiëren. Dat doe je niet noodzakelijk met een opbod aan voordelen, maar wel door je sterktes uit te spelen, door je te onderscheiden van de anderen. Dat kan door je authenticiteit, of door naar buiten te komen als een creatief en innovatief bedrijf, of duurzaamheid te benadrukken, of uitstralen dat medewerkers mee de richting van het bedrijf kunnen mee bepalen, dat het ook leuk is om bij jouw bedrijf te werken, dat jouw bedrijf de mogelijk biedt om hybride te werken, dat medewerkers fier en trots zijn om bij jou te werken …
Schoenen Torfs is een bekend voorbeeld van employer branding, maar ook duizenden andere kmo’s kunnen dat invullen. Dikwijls hebben ze alle mogelijkheden om zich te onderscheiden, maar ze passen het in de praktijk niet toe; de buitenwereld weet het niet.”

Hoe pak ik employer branding aan als kmo-ondernemer?

Belangrijk is dat je samen met je medewerkers de kernwaarden van je bedrijf invult, en belangrijk, daar ook naar handelt. Waarvoor willen we staan? Hebben we een doorleefde cultuur? Wat willen we uitstralen naar buiten? Werk je als bedrijf inclusief en kan diversiteit op de werkvloer? Waar maken we het verschil met andere bedrijven? Wat is typisch en uniek voor jouw bedrijf?  Wat maakt  het leuk om voor je bedrijf te werken? Natuurlijk blijven loon, verlofmogelijkheden of werk-familie balans belangrijk, maar dat is niet alleen het zaligmakende. Mensen willen zich goed voelen in hun vel en dus in hun job. Als je dit als merk kan uitstralen, dan zit je goed als werkgever en kan je de war for people, zelfs de war for talent, winnen.

 

Eveline Schollaert is een van de keynote speakers op UNIZO Topseminar 2022.

Is dan employer branding altijd de oplossing?

Je kan met employer branding soms meer kwaad dan goed doen! Als je naar buiten bepaalde waarden uitstraalt die je in de praktijk niet kan waar maken,  ben je binnen de kortste keren je pas aangeworven medewerkers kwijt.

Een goede employer branding wordt trouwens op de eerste plaats uitgedragen door je eigen medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs van je employer branding. Zij zijn ook je eerste voelsprieten naar de arbeidsmarkt. Ook hier kunnen ze je beste ambassadeur zijn om nieuwe medewerkers te vinden. Betrek hen eventueel mee in jouw zoekproces. Laat hen getuigen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken.
 

De Strijd om talent

De Strijd om Talent

Het boek 'Strijd om Talent: Employer branding in theorie en in de praktijk' krijg je, naast negen andere managementboeken, mee op het Unizo Topseminar. Als KMO ondernemer kan je in het boek zelf via praktische tools en vragenlijsten je eigen employer branding opbouwen. Hierdoor moet je niet direct een consultant inhuren en kan je in stappen je eigen branding invullen. Zo geeft het boek een antwoord op de vraag: welke elementen kunnen meespelen om me als bedrijf te onderscheiden en aantrekkelijk te maken voor sollicitanten?