Wasserij Van Osta volgde een Future Forward-begeleidingstraject bij UNIZO

Wasserij Van Osta begon als een wasserij in 1948, toen nog onder de naam Sneeuwwitje. Nu, zoveel jaar later, heeft Van Osta haar diensten enorm uitgebreid. Er is onder andere droogkuis, een strijkdienst én een poetsdienst bij gekomen. Om het bedrijf verder klaar te ‘stomen’ voor de toekomst, startte het een Future Forward-traject bij UNIZO. Céderic Van Raemdonck, de opvolger van zaakvoerder Hedwig Van Raemdonck, ontvangt ons in de wasserij in Sint-Niklaas.

TEKST Elke Verdonck – FOTO'S Geert De Rycke

Céderic, waarom hebben jullie aan het Future Forward-traject deelgenomen?

“We merken dat de markt verandert en dat we daar nog niet helemaal op inspelen. De klant heeft andere noden dan vroeger en de omzet van onze klassieke diensten daalt systematisch. Dus zowel wat ons aanbod betreft als op marketingvlak zijn we op zoek naar verandering. En daarom leek het ons zeker nuttig om eens een externe visie te horen.”

Hoe is dat traject verlopen?

‘’We hebben een aantal gesprekken gevoerd met onze UNIZO-coach. We zijn van start gegaan op basis van onze bedrijfsinformatie en een trendscan. En zo zijn we beginnen werken aan de markttrends voor elk van die interessegebieden, bijvoorbeeld op marketingvlak en op vlak van diensten. We bekeken op welke manier we daarop kunnen of willen inspelen. Er bestaat zeker wel vaste literatuur daarover, maar die werd dan specifiek toegepast op onze firma. En dat heeft uiteindelijk een eindrapport opgeleverd dat heel interessant is.”

Hoe kijken jullie terug op het traject en het eindresultaat?

“Absoluut positief. We zaten net in een moeilijke periode omdat we toen net met een reorganisatie bezig waren van onze winkelpunten. Alles kwam dus wat samen. Maar we hebben heel veel kunnen meenemen uit het traject. We hadden zelf al wat trends opgevangen in onze sector, maar toch waren er nog veel eye-openers. Zo kregen we veel nieuwe ideeën en inzichten rond samenwerking, duurzaamheid en hoe we die kunnen gebruiken in onze branding, nieuwe verwachtingspatronen van de klant, online wasserijen…  Heel veel materiaal waar we met volle goesting mee aan de slag gaan!”

UNIZO-adviseur Doreen Schouterden hielp Cédric

“Wendbaar blijven in tijden van verandering”

We leven in disruptieve tijden. In een wereld die almaar kleiner en bereikbaarder wordt. Omdat alles steeds sneller verandert en kleine factoren steeds meer complexe gevolgen hebben, komt het er voor iedere onderneming op aan om hier flexibel op in te spelen.

“We merken dat heel wat ondernemers nood hebben aan coaching om zich te versterken met oog op de toekomst”, aldus UNIZO-adviseur Doreen Schouterden. “Omdat de veranderingen vaak snel gaan, is het van groot belang om wendbaar te blijven. Proactief zijn is dus de boodschap!

Met de ‘Future Forward’-begeleiding willen we samen met de ondernemer kijken hoe je als onderneming voorop kan blijven. Dat kan door de inzet van digitalisering, nieuwe businessmodellen, gebruik van data, enz. We willen de ondernemer doen nadenken over zijn of haar relevantie in de toekomst. Inzicht geven in waar je vandaag staat, laten kennismaken met de nieuwste trends en klantenbehoeften, om dan samen de opportuniteiten te ontdekken. Vanuit die mogelijkheden wordt een plan voor de toekomst opgemaakt. Daaronder valt ook een korte-termijn-actieplan, waarbij de ondernemer met kleinere aanpassingen en vaak ook minder grote investeringen ook de eerste stappen kan zetten naar een bedrijf dat in veranderende tijden stand kan houden.”

Hoe Future Forward is jouw bedrijf? Anticipeer nu op de toekomst

Wil je je bedrijf ook voorbereiden op een toekomst waarin alles steeds sneller verandert? Dan is een UNIZO Future Forward-traject vast iets voor jou. Een overzicht van de verschillende formules:

Scan
Dankzij deze scan maak je kennis met nieuwe trends en technologieën die jouw sector de komende jaren drastisch kunnen veranderen. Je krijgt nieuwe inzichten en ziet nieuwe opportuniteiten om verder op te bouwen. 

Begeleiding
Onze coach gaat samen met jou dieper in op de trends die voor jou potentieel hebben, reikt de tools aan om je bedrijf te wapenen voor de toekomst en brengt je in contact met experts, organisaties en bedrijven die je kunnen bijstaan bij het uitwerken van toekomstscenario.

Sessions
5 inspirerende evenementen op 5 verschillende locaties met één centraal thema: de toekomst. Telkens anders ingevuld, zodat wie echt benieuwd is naar die toekomst, sessies op meerdere plekken kan meepikken.

Meer info?