Wat is het verhaal van jouw product?

People buy people. Meer dan ooit zijn klanten op zoek naar de mens achter het product of de dienst. Ze vragen zich af: wie is deze ondernemer? Wil ik bij hem of haar wel kopen? Profileer je dus op de eerste plaats als mens. En blaas dan je potentiële koper van zijn sokken met je aanbod. Met deze vier tips van coach Liesbeth neem je een goede start:

Sinds Liesbeth in oktober 2018 aan de slag ging bij UNIZO als ondernemerscoach heeft ze al honderden ondernemers geholpen. Ze is in alle levensfases van een ondernemersverhaal thuis en helpt éénmanszaken, vennootschappen … met allerlei soorten thema’s zoals marketing, inzicht in eigen cijfers, e-commerce etc.

Ondernemers met goesting zijn bij coach Liesbeth aan het juiste adres: “Ik zie je en ik besef dat je soms weerstand zal voelen omdat ik je uitdaag tijdens de begeleiding. Ik besef dat je angst zal ervaren omdat er zoveel vanaf hangt: jouw inkomen, jouw gezin, jouw toekomst, maatschappelijke verwachtingen… Maar mij kan je vertrouwen: I’ve got your back! En vooral, vertrouw jezelf. Jij rijdt de koers. Je gaat vuil worden, vallen, willen afstappen, moe zijn. Maar ik sta je vanaf de zijlijn je voort te schreeuwen. You’ll never walk alone!”

1. Verkoop het waarom

Je product of dienst verkopen met harde cijfers en technische details? Dan verlies je het gevecht. Want mensen beginnen, gelukkig, duurzamer te denken. Ze vragen zich af waarom ze iets kopen. Daarvan is Tony’s Chocolonely een mooi voorbeeld: samen maken we chocolade 100 procent slaafvrij. Volgens marketingexpert Simon Sinek is het die emotionele band met klanten die ervoor zorgt dat ze steeds bij jou kopen. Stap dus niet in de ‘mijn-product-is-het-beste’-val. Maar vertel waarom het de beste keuze is. Hoe je dat aanpakt? Simon legt het je graag uit op zijn YouTube-kanaal TEDxTalks.

2. Strooi niet met cadeaus

Even ‘snel’ iets gratis doen: waarom niet? Want ach, je bent een startende ondernemer. En het project staat mooi op je website. De verleiding is groot. Maar welk signaal geef je dan? Dat je werk de moeite niet loont om voor te betalen?

Wat doe je dan wel om klanten te overtuigen? Ga met hen in gesprek. Toon en deel je expertise door blogs en workshops, op sociale media, … En laat zien dat jouw product of dienst zijn prijs dubbel en dik waard is.

3. Wees authentiek

Herinner je je de people buy people nog? Klanten zijn niet op zoek naar de grootste of de belangrijkste ondernemer. Ze zijn vooral op zoek naar een betrouwbare partner. Persoonlijk contact laat zien wie de mens achter de ondernemer is. Wees eerlijk in wat je doet, kunt en wilt bereiken. Speel je troeven uit. Bijvoorbeeld: als lokale speler ben je enorm flexibel en nauw betrokken bij een project.

4. Vertel je verhaal

Rondstrooien met de beste resultaten is gemakkelijk. Maar het verhaal erachter is niet altijd rozengeur en maneschijn. En toch overhaalt het klanten om voor jou te kiezen. Waarom? Ze zien je passie en gedrevenheid om tot dat resultaat te komen. Storytelling dus! Deel de ups en downs van een succesverhaal op sociale media. Of neem je klant mee op een virtuele toer doorheen het productieproces. Ook de ervaringen van je klanten vormen waardevolle content. Want people buy people, weet je nog?

5. UNIZO geeft advies op maat

Deze vier adviezen vormen maar een tipje van de sluier. Wil je er echt alles over weten? Dan toch deze vijfde tip: onze UNIZO-coaches staan voor je klaar. Geen starter? Maar je wilt je bedrijf wel naar een hoger niveau tillen? Wij geven je advies op maat. Zo maak ook jij van jouw onderneming een succesvol verhaal.

Online Verkopen begeleiding

Heb jij ook het gevoel dat je meer kunt halen uit je webshop?

Check snel hoe het traject Online Verkopen je op de juiste weg zet.

Meer info

Bedrijfsoptimalisatie begeleiding

Meer begeleiding bij de uitbouw van jouw zaak?

Check snel hoe het traject Bedrijfsoptimalisatie je op de juiste weg zet.

Meer info

UNIZO Retail

Als winkelhier moet je blijven investeren in de aantrekkingskracht van je zaak, en daar wil UNIZO Retail je bij helpen. UNIZO Retail brengt een aanbod om jou als zelfstandige ondernemer in de retail te helpen om al die uitdagingen om te zetten in opportuniteiten, de omzet van je zaak te verhogen en je te onderscheiden.

Meer info

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Meer over: Begeleidingen