Weekend van de Klant UNIZO en Comeos meteen eerste mondmaskervrij shoppingweekend van het jaar in Vlaanderen

Met meer dan 14.000 deelnemende handelaars staan UNIZO, UCM en Comeos andermaal klaar voor een topeditie van hun 'Weekend van de Klant'. Een weekend in het teken van de vlucht vooruit uit de crisis en op naar de relance. Met als slagroom op de taart in Vlaanderen net dit weekend het afschaffen van de mondmaskerplicht. "Klanten kunnen nu opnieuw vrijwel ongehinderd shoppen, zoals vroeger. We roepen hen dan ook op hier volop van te genieten en bij onze handelaars langs te gaan." Met die boodschap lanceerden Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, en Klaas Soens, Head Comeos Vlaanderen, vanmorgen het inmiddels vijfde 'Weekend van de Klant', in gaststad voor dit jaar, Roeselare. Ook Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw, Hilde Crevits kwam er de handelaars een hart onder de riem steken en de consumenten aanmoedigen om bij de Belgische handelaar te kopen. Langs Franstalige zijde werd het klantenfeest intussen ingeluid vanuit Moeskroen. Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen door hen extra te verwennen met attenties en feestelijke animaties.

Dat de afschaffing van de mondmaskerplicht in Vlaanderen een belangrijke impact zal hebben op het shoppingplezier en dus op de wil om - meer - te gaan shoppen dan voorheen, ligt voor de hand. Al is het uiteraard nog te vroeg om hier nu al de exacte impact van te meten. In een zopas afgeronde consumentenenquête via Checkmarket van UNIZO, Comeos en UCM, naar aanleiding van het Weekend, gaf alvast een kwart van de respondenten (24%) aan dat ze omwille van de mondmaskerplicht nog altijd minder gingen shoppen dan voorheen, ondanks alle eerdere versoepelingen, zoals het opnieuw mogen gaan winkelen met familie en vrienden... Zelfs als de impact van de wegvallende mondmaskerplicht een stuk kleiner zou blijken dan het eerder weggevallen verbod om samen te winkelen, blijft de winst van deze versoepeling ongetwijfeld aanzienlijk. "Toen klanten opnieuw met twee in plaats van alleen mochten gaan winkelen, zorgde dat ook van de ene dag op de andere voor veel meer volk in de winkels", herinneren Danny Van Assche van UNIZO en Klaas Soens van Comeos zich als de dag van gisteren. "Benieuwd of we na afloop van dit weekend, op basis van cijfers van Worldline en Bancontact Payconiq Company al meteen een duidelijke impact zullen zien op het aantal elektronische betaaltransacties." Volgens de enquête van UNIZO, Comeos en UCM shopt momenteel nog altijd maar 43% evenveel als vroeger. 57% houdt zich nog min of meer in.

Vlaams minister van Economie, Hilde Crevits: "Vandaag vieren we eindelijk de terugkeer van het funshoppen! Ook de laatste beperking, het mondmasker, valt weg. Het onderzoek van UNIZO en Comeos toont duidelijk aan dat dit nog steeds een drempel was. Na de opening van de horeca, die al voor een eerste boost zorgde, het wegvallen van een maximum aantal klanten in de winkel, kunnen we eindelijk deze laatste stap zetten. Een feestdag voor de circa 50.000 Vlaamse winkeliers én hun klanten. Laat ons massaal lokaal blijven kopen, want lokaal kopen staat voor kwaliteit en persoonlijkheid. Ik wil deze gelegenheid ook aangrijpen om onze gemeenten op te roepen in te tekenen op het Vlaams Investeringsfonds Handelspanden waarmee ze leegstaande panden kunnen kopen en transformeren tot nieuwe publiekstrekkers. Zo laten we de handelskernen van onze steden en gemeenten bloeien en groeien!"

Uit dezelfde consumentenenquête blijkt overigens dat maar liefst 44% tijdens covid het ongecompliceerd shoppen met het eigen gezin heeft gemist en 27% het shoppen met vrienden of vriendinnen. Opmerkelijk bij de 'gemis'-factoren tijdens covid is dat 32% opnieuw wil kunnen genieten van lekkere proevertjes of drankjes tijdens het shoppen en 15% opnieuw (non-food) producten wil kunnen uitproberen. "Stuk voor stuk elementen die refereren naar de tastbare ervaringen die cruciaal zijn bij het bezoeken van een fysieke winkel", merken Danny Van Assch en Klaas Soens op. 19% omschrijft het in de enquête als een 'gemis aan beleving' tijdens het shoppen. "Elk apart lijken dit soort 'kleine teasers' misschien relatief onbeduidend en niet echt impactvol. Maar het is pas wanneer 'vanzelfsprekendheden' als dit, waar de consument vóór covid niet of nauwelijks nog bij stilstond, wegvallen dat ze worden gemist, herontdekt en geherwaardeerd. Ook in retail zit het grote geluk vaak in kleine dingen."

'Bereikbaarheid' terug van amper weggeweest
Een consumentenbekommernis die in volle coronatijd voor een groot stuk naar de achtergrond was verdrongen, was die van de bereikbaarheid van winkelgebieden in steden en gemeenten. Mensen winkelden sowieso al minder, en als ze toch gingen shoppen, deden ze dat dichter bij huis. Kortom, ze maakten minder verplaatsingen. Wat zich vertaalde in minder verkeersdrukte, ook in onze centra. Het was één van de uiterst zeldzame 'positieve' gevolgen van de crisis. Toch vinden Danny Van Assche en Klaas Soens het een goed teken dat vandaag opnieuw 'een goede bereikbaarheid' op nummer één staat (19% of 1 op 5 respondenten), als belangrijkste aandachtspunt voor wie gaat shoppen, vóór netheid en veiligheid. "Dit wijst immers niet zomaar op een toegenomen verkeersdrukte op zich, maar ook - en dat is het allerbelangrijkste - op het feit dat consumenten zich weer volop aan het verplaatsen zijn, dat ze vaker buiten komen en ook weer sneller naar andere steden en gemeenten rijden om - opnieuw meer - te gaan shoppen." Het geeft echter tegelijk aan dat de uitdagingen voor een vlotte bereikbaarheid en mobiliteit weer opnieuw helemaal terug van amper weggeweest zijn en dat overheden hier zowel op lokaal als op gewest- en federaal niveau werk moeten van maken, ook in het belang van ons lokale handelsweefsel.

Budgetbesteding wijzigt
Niet alleen hoe vaak, hoe veel en hoe ver we als consumenten winkelden veranderde het afgelopen jaar. Ook onze prioriteiten qua assortiment verschoven. Zo gaven consumenten het afgelopen jaar vooral meer geld uit aan voeding en dranken (34% van de consumenten), vakantie in eigen land (24%), tuingerief, planten, bloemen en tuinmeubilair (24%), doe-het-zelf-materiaal (16%) en interieur en interieuraankleding (14%). In de top 5 van minderuitgaven staan café- en restaurantbezoek (53% van de consumenten), kleding, schoenen en accessoires (49%), buitenlandse vakanties (46%), benzine en onderhoud van de wagen (35%) en sport en recreatie (34%).

Op de vraag of consumenten wat ze tijdens de coronacrisis minder consumeerden alsnog de komende maanden (extra) gaan uitgeven, antwoordde slechts 8% positief. 47% zegt het geld te sparen en 36% geeft aan het geld aan iets anders te zullen besteden. 9% tot slot spreekt van minder inkomsten (en heeft dus minder dan normaal te besteden) door corona (tijdelijke werkloosheid, minder opdrachten/inkomsten als zelfstandige…)

72% betaalt vaker elektronisch
Sinds corona (en mede door de nog altijd verhoogde limiet voor contactloze kaartbetalingen naar €50 per transactie, onder impuls van Bancontact Payconiq Company en Worldline), steeg het aandeel consumenten dat vaker elektronisch betaalt met 72 %. Maar het meest frappant is hier toch dat 37% van de consumenten aangeeft vroeger nooit contactloos te betalen en nu wel. Daar bovenop zegt nog eens 33% nu veel meer dan vroeger contactloos te betalen. En 7% geeft aan ook voor grotere bedragen dan vroeger contactloos te betalen.

Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company: “We zijn blij dat we dit jaar opnieuw deelnemen aan het ‘Weekend van de klant’ en de Belgische consument extra aanmoedigen bij lokale handelaars te winkelen. Het afgelopen jaar hebben de Belgen de weg naar mobiel betalen met de Payconiq by Bancontact-app steeds beter gevonden, niet enkel online maar ook in de fysieke winkel. Klanten hoeven enkel de QR-code scannen met hun app en betalen makkelijk en veilig met hun smartphone. We schenken dit jaar – in samenwerking met Worldline - 1 eurocent bij elke mobiele betaling met de Payconiq by Bancontact-app aan Digital for Youth. Zo ondersteunen we een goed doel dat de digitale kloof helpt te dichten bij kansarme jongeren in België.” 

Vincent Coussement, directeur Worldline BeNeLux: “We zijn verheugd om tijdens het Weekend van de Klant opnieuw de krachten te kunnen bundelen met Bancontact Payconiq Company om mobiel betalen - dat in België zowel in de winkel als online aan populariteit wint - verder te promoten en zo de winkelervaring van begin tot eind vloeiender, sneller en aangenamer te maken. Tegelijkertijd ondersteunen we Digital for Youth, een vereniging die zich inzet voor jongeren en hen de kans wil geven om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen.”

Info: Speciaal voor Weekend van de Klant kan je bij De Lijn een unieke SMS-dagpas kopen waarmee je je de hele dag kan verplaatsen met alle voertuigen van De Lijn (behalve snellijnen). Zo kan je op één dag voor slechts 5 euro heel Vlaanderen doorkruisen om te gaan shoppen, eten en van optredens genieten. En dat zonder parkeerstress! SMS ‘WVDK” naar 4884.

www.weekendvandeklant.be

Meer weten?
Voor UNIZO: Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be
Voor Comeos: Hans Cardyn
M 0492/72 93 70 – E hans.cardyn@comeos.be