“Wil je innoveren? Advies van iemand met ervaring is onbetaalbaar”

Tijdens zijn achttienjarige loopbaan als slager zag Henk De Vlieger (41) de ondernemerswereld in sneltempo evolueren. Vooral de opkomst van de e-commerce zette hem aan het denken: “Ik vroeg me af hoe ik daarvan mee kon profiteren. Ik had een concept in mijn hoofd, maar het gelanceerd krijgen, was een ander paar mouwen. Mee dankzij de begeleiding van UNIZO is Meattime intussen een feit.”

In 2014 krijgt Henk het gevoel dat hij wat vastzit in zijn routine. Hij bouwt al jarenlang op dezelfde aanpak voor zijn onderneming. En die begint hem stilaan te vervelen. Wat als hij het eens over een andere boeg gooit? Vroeger opengaan, of net later sluiten? Leuk in theorie, maar een bevraging bij zijn clientèle geeft hem geen indicatie van de ideale openingsuren. Behalve dan elke dag, van 7 tot 21 uur, ook in het weekend. Gekkenwerk – hij waagt zich er niet aan.

De opkomst van e-commerce prikkelde al eerder zijn nieuwsgierigheid. Maar hoe moest hij dat als slager aanpakken?! Aan huis leveren? Niet ideaal: daarvoor lopen de personeelskosten te hoog op. En bovendien werken zijn klanten overdag. Zo rijpt in 2017 stilaan het idee om een systeem te ontwikkelen waarbij een klant online bestelt en zélf zijn bestelling ophaalt in een speciaal daarvoor ontworpen koelkast – wanneer hij maar wil.

Van idee tot e-commercenetwerk

Als trouw lid van UNIZO ontvangt Henk al jarenlang uitnodigingen voor infosessies en avondcursussen, waarvan hij nog nooit gebruikmaakte. “Ik kampte met het vooroordeel dat die vooral nuttig zijn voor de retailsector.” Maar omdat hij zijn idee verder wil uitwerken, besluit hij om een infosessie over e-commerce te volgen. Tijdens het netwerkmoment achteraf hoort hij iemand vertellen over het begeleidingstraject rond bedrijfsoptimalisatie.

Hoewel zijn concept al op tafel ligt, kan Henk nog wel een sparringpartner gebruiken. Zo begint zijn parcours met coach Eric, en krijgt zijn idee vorm onder de noemer ‘Meattime’. Met de hulp van Eric stelt hij zijn businessplan op punt, schaaft hij zijn salespitch bij en breidt hij zijn netwerk uit.

“Ik wist al waar ik naartoe wilde met Meattime, maar ik moest het concept natuurlijk  nog gelanceerd krijgen. Dat ik iemand had om op terug te vallen voor advies, om mijn ideeën mee af te toetsen, was onbetaalbaar. Daarnaast reikte Eric me een boel nuttige contacten aan. Die kwamen me goed van pas, omdat ik van zins was een netwerk uit te bouwen van slagers die zich aan Meattime wilden verbinden. Intussen heb ik in totaal negen verdeelpunten in Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen en zelfs eentje in Verviers!”

Frisse kijk op je onderneming

Zeker ondernemers die toe zijn aan een frisse wind door hun bedrijf, raadt Henk deze begeleiding aan. “Als je mee wilt zijn met je tijd en openstaat voor verandering is zo’n begeleiding zeker nuttig. Ik zat al lang in het vak, maar had weinig kaas gegeten van e-commerce en socialmediamarketing. Op dat vlak had ik heel wat bij te leren. Mijn coach kende dankzij soortgelijke projecten met andere bedrijven het klappen van de zweep. Zijn ervaring kwam me heel goed van pas.”

Intussen reiken de ambities van Henk torenhoog. Naast Meattime bestaat er nu al Fishtime en ook Bakerytime zit in de pijplijn. “Ik leg de lat hoog voor mezelf. Ik wil dit jaar nog twintig vestigingen openen.” Onder impuls van UNIZO? “Niet meteen”, grinnikt Henk. “Mijn coach raadde me zelfs aan om het rustiger aan te pakken. Maar ik ben niet te stoppen.”

Barst je net als Henk van de goede ideeën en ondernemingszin? En is wat extra advies wel welkom? Laat je begeleiden door onze coaches van UNIZO Bedrijfsoptimalisatie!