Zonovergoten UNIZO-Dag van de Klant 2016

Dag van de Klant 2016De 29ste Dag van de Klant, afgelopen zaterdag 24 september, was andermaal een groot succes. In tal van steden en gemeenten bedankten de lokale handelaars hun klanten met attenties en animatie. Mede dankzij het schitterende weer zorgde dat voor heel veel volk in de Vlaamse en Brusselse winkelsteden. Dagstad was dit jaar Brussel. Een bewuste keuze, aldus UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt. "Onze Brusselse handelaars en horeca komen uit een moeilijke periode, na de aanslagen en de lockdown. We willen hen een hart onder de riem steken en ten aanzien van de klanten tonen dat Brussel een fantastische en veilige stad is, waar het aangenaam winkelen is." De Dag in Brussel werd georganiseerd in samenwerking met de Franstalige KMO-organisatie UCM, en met de steun van zowel de stad Brussel als het gewest. Brussels schepen van Economie en minister Guy Van Hengel kwamen de Dag dan ook mee feestelijk aftrappen tijdens de persconferentie in gemeenschapscentrum De Markten.

Thema van de Dag was dit jaar 'Op je wenken bediend'. "Het hebben van klanten is immers nog altijd een noodzakelijke voorwaarde voor een goed draaiende zaak", benadrukte UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. En die klanten willen niet alleen kunnen winkelen in aantrekkelijke handelskernen. Ze willen ook steeds meer online shoppen. Op dat vlak blijkt er nog wat werk aan de winkel. Uit een rondvraag van UNIZO en KBC blijkt een serieuze kloof tussen wat de consument wil en wat de handelaar vandaag doet. Zo heeft 64% van de consumenten een uitgesproken voorkeur voor 'omnikanaal' winkelen (een combinatie van winkelen in zowel fysieke als online winkels), maar de helft van de consumenten (51%) vindt dat handelaars onvoldoende online aanwezig zijn. 97% van de consumenten wil het productaanbod van een winkel online verkennen, maar slechts 63% van de handelaars biedt die mogelijkheid. Nog altijd de helft van de handelaars beschouwt het omnikanaal winkelen bovendien als een bedreiging. Op het einde van de rit dreigen die uit de boot te vallen”. UNIZO helpt ondernemers om de stap naar het online gebeuren te zetten via workshops, publicaties en advies. Samen met KBC en Roularta richtte UNIZO het online winkelplatform Storesquare op, waar handelaars die een webshop zelf niet zien zitten hun producten kunnen aanbieden.

Sfeerbeeld Dag1 Sfeerbeeld Dag2 Sfeerbeeld Dag3 Sfeerbeeld Dag4
Sfeerbeeld Dag5 Sfeerbeeld Dag8 Sfeerbeeld Dag6 Sfeerbeeld Dag7
       

Bekijk hier nog meer foto's...

Dagstad Brussel

Dag van de Klant 2016Dat Brussel afgelopen zaterdag 'Dag van de Klant-stad' was, daar kon niemand in het centrum naast kijken. Het Sint-Katelijneplein, de Nieuwstraat, het Agoraplein en het Fontainasplein vormden het vertrekpunt voor een ontdekking van de stad. Een flyer van Visit.Brussels waarvan 20.000 exemplaren in de Brusselse handelsstraten uitgedeeld werden, nam bezoekers mee op sleeptouw doorheen Brussel en stelde 10 voordelen voor bij verschillende Brusselse horeca, handel en musea. Op het Sint-Katelijneplein was er om 18 uur  de slotshow ‘Sing Your Song’ van MNM.
Uiteraard waren er ook heel wat Dag-activiteiten in andere steden en gemeenten.Voor het overzicht per gemeente, kijk op  www.dagvandeklant.be/nl/evenementen.

Bekijk hier het filmpje.