Onze Winkelhier-acties

UNIZO organiseert regelmatig acties om de Winkelhier-boodschap te versterken en lokaal kopen te stimuleren, of dat nu bij een fysieke winkel of een webshop van hier is.


We kopen steeds meer in het buitenland. Jaarlijks investeren we zo 8 miljard euro in dozen uit het buitenland.

Investeer je niet liever in jobs en mensen uit je buurt? Check en deel ons filmpje!

De 8 miljard euro in dozen Winkelhier-actie.

6 December 2019. De tweede Winkelhier-sensibiliseringsactie is net als de eerste een echte guerilla-campagne. Met een indrukwekkende stapeling dozen afkomstig van pakketjes die in België geleverd werden door buitenlandse webshops werd het getal ‘8 miljard’ gevormd op de Kunstberg in Brussel.

Waarom?
Omdat we beter 8 miljard euro investeren in mensen van hier, dan in dozen uit het buitenland. De positieve effecten van winkelhieren voor onze economie en maatschappij zijn immers enorm. Geld dat hier wordt uitgegeven, wordt hier ook terug geïnvesteerd: in jobs, infrastructuur, aantrekkelijke steden, lokale verenigingen, duurzaamheid, beleving, ... Daarom wilde UNIZO de consument aan het begin van de eindejaarsperiode oproepen om massaal te winkelhieren voor cadeautjes, feesten, outfits, … en dat zowel offline als online. 

Bekijk het VRT nieuws item over de 8.000.000 campagne.

Om onze boodschap nog wat extra kracht bij te zetten werden ook deze 2 video's gemaakt. Deel ze gerust op sociale media.

 

“We willen ervoor zorgen dat onze handelscentra leefbaar blijven, dat het bruisend en gezellig blijft om te gaan winkelen. En dat kan je maar op één manier doen: door er effectief te gaan winkelen. Kopen bij de ondernemer van hier wil zeggen dat die ondernemer kan overleven. En als hij overleeft, kan hij mensen tewerkstellen.”
         

     - Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder UNIZO

 

De start van de Winkelhier-campagne: de actie 'Wij stoppen... nog lang niet!'

In juni 2019 lanceerde UNIZO de Winkelhier-campagne met een ludieke actie: 5 toonaangevende winkelhiers kondigden die dag aan dat ze ermee stopten en bedankten hun klanten voor de jarenlange trouw. Een paar uur laten werd duidelijk dat de 5 zaken de deuren nog lang niet zouden sluiten en het een actie was om aandacht te vragen voor de lokale handel in zijn geheel, die zorgt voor beleving, tewerkstelling, sponsoring, enz. De campagne kreeg heel wat aandacht in de pers en op sociale media. Het begrip Winkelhier was geboren.

Bekijk hier het verslag van de Winkelhier actie op VRT nieuws (12/06/2019)

UNIZO Winkelhier campagne met Winkelhier ambassadeurs