Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen start campagne op om nightlife onder de aandacht te brengen

Op 13 maart 2021 is de nightlife sector '365 nachten eenzaam'. Met deze quote lanceert Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen in samenwerking met de volledige nightlife sector, dat zijn nachtzaken en hun personeel, DJ’s, eventorganisatoren, mensen uit de klank- en lichtwereld, hospitalitysector, cateringbedrijven ... een bewustwordingscampagne om deze sector in de kijker te zetten. Deze ondernemers hebben in het afgelopen jaar nog geen dag de deuren kunnen openen en zien ook hun hoop op een heropening voor de zomer slinken.

Op zaterdag 13 maart 2021 zal het dag op dag, of beter nacht op nacht, 1 jaar geleden zijn dat België in lockdown ging. De eerste sector die toen ook de deuren moest sluiten was de horeca. Een groot deel van deze horecaondernemingen konden op 8 juni 2020 terug de deuren openen en kregen de kans om tijdens de drukke zomermaanden hun horecazaak uit te baten. Een kleiner deel had minder geluk, en heeft sinds die 13 maart de deuren verplicht gesloten gehouden. Wat initieel om enkele weken zou gaan, is intussen al een jaar geworden. 365 nachten dicht, 365 nachten eenzaam. Een trieste mijlpaal. De Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen wil de volledige nightlifesector in de provincie uit de vergeetput halen.

Uit de boot

Het nachtleven, dat is beleving, feelgood en een niet te onderschatten uitlaatklep, voor zowel jong als oud. De economische en psychologische bijdrage van deze subsector binnen de horeca is heel belangrijk. De overheid kondigde afgelopen vrijdag aan dat “de horeca volledig kan heropenen” op 1 mei 2021. Helaas zal dit nog niet zo zijn voor nachtzaken, discotheken, feestzalen en danscafés. Opnieuw vallen deze ondernemers uit de boot. Net zoals op 8 juni 2020, toen de dagzaken, restaurants en hotels wel terug open mochten gaan. En waar heel wat horecazaken in lockdowntijden konden terugvallen op takeaway, ving de nightlife sector bot. Feelgood en beleving passen nu eenmaal niet in een afhaaldoosje.

Aan het begin van de lockdown schreven economen dat er een buffer van minimum 6 maanden nodig is, om een inactiviteit van 6 maand te kunnen overbruggen. “Maar welke onderneming heeft een buffer die voldoende groot is om een periode van pakweg 18 maanden te overbruggen? Bedrijven die dat kunnen, dat zijn uitzonderingen. Dat is geen economische realiteit”, aldus Tim Joiris, voorzitter van de Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen.

Actie

Exact één jaar na de sluiting lanceert Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen in samenwerking met de volledige sector een bewustwordingscampagne, om de sector onder de aandacht te brengen. Op social media zal een filmpje met bijhorende fotokader en banner verschijnen bij mensen werkzaam in deze mooie sector. Bekende DJ’s en tal van uitbaters werkten mee aan dit initiatief.

Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen:“Door de coronacrisis zitten heel wat ondernemers op hun tandvlees, maar wat deze uitbaters van nightlifezaken en hun toeleveranciers meemaken, tart alle verbeelding. Een jaar lang leven ze al zonder enig perspectief en het ziet ernaar uit dat ze zullen ook als allerlaatsten groen licht krijgen. Dat zijn economische en persoonlijke drama’s. Deze sector heeft daarom meer dan ooit nood aan opvolging en ondersteuning van de overheid. We dringen erop aan dat de overheid er alles aan doet om deze ondernemers door de eenzame nachten te helpen.”