Iconische Gentse boekhandel sluit de deuren! Of toch niet?

UNIZO wil consument aanzetten om lokaal te winkelen met opvallende 'winkelhier-campagne'

Wat als een iconische boekhandel als Paard Van Troje de deuren zou moeten sluiten? Woensdagmorgen zorgde een boodschap op de etalage van boekhandel ‘Paard van Troje’ voor heel wat verbijstering bij voorbijgangers. “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren” stond er te lezen. Een leugentje om bestwil, want de iconische boekhandel houdt er gelukkig nog lang niet mee op. Met de boodschap wil UNIZO een schokeffect teweegbrengen bij de consument en die aansporen om meer te ‘winkelhieren’, of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, zowel fysiek als online.

Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen: “We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze 'winkelhiers' zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken. Mensen gaan zo beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is al ze denken. Met deze actie willen we de consument bewust maken van de meerwaarde van lokale handelaars.”

Om duidelijk te maken dat het einde van boekhandel Paard van Troje nog niet in zicht is, werd iets na 11u de volgende boodschap op de etalage verspreid: 'Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij reeds winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier”.

De meerwaarde van lokaal
Meer dan 50% van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. 69% van de Belgen deed vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49% in de eurozone (Bron: Eurostat, FOD Economie). Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen.

Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen. “Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem, wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt.”

Bart Van Aken, zaakvoerder van Paard Van Troje: "Mensen vinden het heel vanzelfsprekend dat winkels als die van mij er altijd zijn en altijd zullen blijven. Er zijn veel mensen die hersenloos dingen op internet bestellen. Elke dag krijgen wij pakjes van bol.com van mensen die boven ons wonen. Onwaarschijnlijk. Een actie als deze zal hopelijk de ogen openen en mensen bewust maken dat een leuke zaak niet vanzelfsprekend is."

Winkelhier-campagne
Boekhandel ‘Paard Van Troje’ is één van de Winkelhier-boegbeelden, maar UNIZO Oost-Vlaanderen roept alle ondernemers in de hele provincie op om de campagne mee uit te dragen. Aan de beleidsmakers geeft UNIZO de opdracht om de omstandigheden te creëren waarin ondernemers op een rendabele en concurrentiële manier (gelijk speelveld) het beste van zichzelf kunnen geven.

Tijdens de campagne zullen de lokale handelaren stickers aan hun raam hangen met de boodschap 'Winkelhier. Koop bewust bij ondernemers van hier', er zullen draagtassen uitgedeeld worden en bekende Vlamingen worden ingeschakeld om de boodschap mee te helpen verspreiden. De actie krijgt ook de steun van heel wat bestaande, lokale initiatieven, zoals Buy Eat Drink Local in Gent #ondernemerningentiswijs.

Info: Alle info over de Winkelhier-campagne van UNIZO is te vinden op www.winkelhier.be.

Thema: Actueel