Oost-Vlaamse ondernemer ligt wakker van ontbrekende schakels in het Oost-Vlaamse wegennet

De Oost-Vlaamse ondernemer verliest tijd door de vele omwegen en bijhorende files. Dat zegt UNIZO. Bovendien remt de gebrekkige mobiliteit de economische groei in onze provincie.  Door enkele 'missing links’ in het Oost-Vlaamse wegennet in te vullen, kan er heel wat tijd en dus geld bespaard worden. De doortrekking van de N60 in Ronse, de Sifferverbinding in Gent en de doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde zijn enkele van de dossiers waar er dringend een schop in de grond moet gaan 

"Daar waar heel wat Vlamingen wakker liggen van de geluidsoverlast op de Vlaamse wegen, ligt de Oost-Vlaamse ondernemer wakker van een gebrekkige mobiliteit in onze provincie," zegt directeur UNIZO Oost-Vlaanderen Jos Vermeiren. "Mobiliteit staat met stip op nummer 1 in de lijst van bezorgdheden van ondernemers: de vele files, vrachtwagens die over ongeschikte wegen moeten, de lange omwegen. Bovendien is het openbaar vervoer jammer genoeg nog niet voldoende performant om een waardig alternatief te zijn. Door de missing links aan te pakken kan het vervoer van goederen en personen efficiënter verlopen." Volgens OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling bedragen de jaarlijkse kosten van de Belgische files 8 miljard euro en zijn de verliesuren door congestie bij de hoogste van Europa.

Prioritaire investering volgens UNIZO Oost-Vlaanderen 
UNIZO Oost-Vlaanderen dringt aan op enkele belangrijke investeringen en doorbraken in dossiers die al lang aanslepen. 

  1. De Sifferverbinding in Gent. Deze verbinding is nodig om de R4 Oost- en West te verbinden zodat kilometers vermeden worden en Gent minder havenverkeer in woongebied krijgt.  
  1. De link tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel, ter hoogte van Beveren-Waas. Deze is noodzakelijk voor de toekomstige afwikkeling van het verkeer van de Oosterweel verbinden via de E17 in plaats van de E34. 
  1. De doortrekking van de N60. Deze is noodzakelijk om de kern van Ronse te ontlasten. 
  1. De doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde.  
  1. De Oostelijke tangent in Sint-Niklaas. De ring rond Sint-Niklaas moet rond gemaakt worden om de toegang tot het centrum makkelijker te maken, de industriezone te ontsluiten en het doorgaand verkeer via meer geschikte weg te laten verlopen. 
  1. Een treinverbinding (Lijn 106) voor personenvervoer in de Gentse haven. Deze is noodzakelijk om werknemers op een vlotte manier met het openbaar vervoer naar de haven van Gent te krijgen.  

Aanbevelingen 
Ook tijdig onderhoud is van groot belang. Alleen zo kunnen situaties zoals die in Gentbrugge (de precaire staat van het viaduct) vermeden worden. UNIZO is overtuigd dat de combinatie van investeren in de uitbreiding van het wegennet én in alternatieve vervoersmiddelen (zowel voor vracht als voor passagiers) alsook in het onderhoud van bestaande infrastructuur cruciaal is. Missing links aanpakken maakt het vervoer van goederen en personen efficiënter in verbruik en in afstand

Steden en gemeenten vragen Vlaamse en federale investeringen 
De roep bij de steden en gemeenten om bepaalde investeringen te doen of zelfs een eigen openbaar vervoer te organiseren, klinkt steeds luider. Missing links hebben namelijk ook een grote impact op de stedelijke mobiliteit. Het is van groot belang om gebieden te ontlasten waar veel mensen wonen.

UNIZO brengt daarom de schepenen van mobiliteit van de Oost-Vlaamse centrumsteden op 19 februari samen met minister Ben Weyts en Secretaris Generaal van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Boelaert