OPINIE: 80 X Eden Hazard = 8 Miljard Euro

Het was me de week wel. We werden met hallucinante bedragen om de oren geslagen. Topvoetballer Eden Hazard zal verkassen van het Londense Chelsea naar “De Koninklijke” in Madrid voor de luttele som van 100 miljoen euro. Een koopje blijkbaar voor de chouchou van het Belgische voetbal. Het Belgische begrotingstekort daarentegen stevent af op een tekort van 8 miljard euro en dat in tijden van hoogconjunctuur. Datzelfde bedrag van 8 miljard euro is tevens de waarde die elk jaar ons land uitstroomt via voornamelijk aankopen op buitenlandse onlineplatforms zoals Zalando, Amazon of Bol.com. Een 8 met maar liefst 9 nullen daarachter aan welvaart verliezen we elk jaar opnieuw. Daarom lanceerde UNIZO deze week een nieuwe campagne: WINKELHIER. Een positieve campagne die stelt dat onze lokale economie pas kan floreren als we bewuster (lees: ecologischer, socialer, economischer,…) gaan nadenken over ons aankoopgedrag. Het is niet de bedoeling van UNIZO om de consument een slecht geweten aan te spreken. En uiteraard mogen we niet terugplooien op een kerktorenmentaliteit en moet Vlaanderen het in de eerste plaats hebben van zijn open economie. Maar wat meer chauvinisme en fierheid aan de dag leggen mag echt wel. Het gaat zelfs verder dan dat: bewust lokaal aankopen is immers slim en sociaal aankopen. Voor wie houdt van gezelligheid, beleving, sociale contacten, … is het zelfs de enige juiste keuze. De lokale economie is de peper en zout van onze samenleving en voegt smaak toe aan onze maatschappij. Want wat de lokale economie van de consument ontvangt, wordt onrechtstreeks in veelvoud teruggegeven via sponsoring van de lokale duivenbond, voetbaltruitjes voor de jeugdploeg van je oogappel, de lokale eerste maatjesavond dan wel het internationale rugbytoernooi. Eden zal ongetwijfeld het mooie weer maken in Madrid, maar ook wij kunnen hier in ons Vlaanderenland voor onszelf het zonnetje laten schijnen door lokaal te kopen. En terwijl fietsen we en passant nog even het gat van onze begroting dicht. Van een win-win gesproken.
 
Met ondernemende groeten
 
Jos Vermeiren
algemeen directeur UNIZO Oost-Vlaanderen
Jos.vermeiren@unizo.be
#winkelhier