Profielstatus aangepast, reeds ingecheckt of iemand getagd?

Vorige week op 24 mei om 23u59 hielden ongetwijfeld heel wat bedrijven hun adem in. 1 minuut later zou immers de nieuwe Europese privacy-verordening van start gaan, beter bekend onder de noemer GDPR, nu al getipt als het meest gehate woord van 2018. GDPR is een kopie van de zeer strenge Duitse privacy-wetgeving die tot stand kwam na de val van de DDR. Nooit nog wilde het ééngemaakte Duitsland dat data en persoonsgegevens zouden misbruikt worden door overheidsorganisaties als het Ministerum für Staatssicherheit, beter bekend als de Stasi. Een nobel gedachtengoed. Vandaag komt het gevaar echter niet zozeer van de overheid, dan wel van de GAFA zijnde Google, Apple, Facebook en Amazon. Een handvol bedrijven met een immense impact. Zij grossieren in het nieuwe goud, zijnde data. Ironisch dat Marc Zuckerberg, CEO van Facebook, de week voor de invoering van GDPR, zich moest komen verantwoorden aan het Europees Parlement omwille van het Cambridge Analytica – schandaal. Dat bedrijf heeft de persoonsgegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers verzameld voor politieke doeleinden, zonder hun toestemming te vragen. Diep vanbinnen weten we zeer goed dat onze data ‘gebruikt’ worden en toch doen we er allemaal gezwind aan mee omwille van het ‘gemak’. Wees vooral bewust van het feit doordat we gratis gebruik maken van Google, Facebook, apps,… dit komt omdat we simpelweg niet de klant zijn maar wel het product. Men wil ons beter leren kennen, om ons op termijn iets te kunnen verkopen. Heb jij al iets gepost vandaag? 

Jos Vermeiren 

Directeur UNIZO Oost-Vlaanderen