UNIZO Oost-Vlaanderen reikt titel Oost-Vlaamse KMO van het Jaar uit

UNIZO Oost-Vlaanderen heeft  haar drie Oost-Vlaamse kmo’s van het Jaar bekend gemaakt. Eén Beloftevolle, één in de categorie Maakbedrijf en één in de categorie Dienstenbedrijf.  Met de awards wil UNIZO ondernemingen die uitzonderlijk gepresteerd hebben of een voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven in de spotlight zetten.  

Beloftevolle KMO van het Jaar

Remotive uit Evergem is gespecialiseerd in het onderhoud en de herstellingen van roterende machines. Jan De Winter richtte dit bedrijf in december 2015 op. Vier jaar later bestaat Remotive uit een team van 31 werknemers (met een gemiddelde leeftijd van 23,5 jaar!) en behoort het bedrijf tot één van de snelst groeiende kmo’s binnen Oost-Vlaanderen. De Winter wil zijn medewerkers motiveren met een vernieuwend HR-beleid, zo zijn er dagelijkse verse, lekkere en lokale producten aanwezig en organiseert hij regelmatig leuke teamevents.  

KMO van het Jaar: dienstenbedrijf

Als studentenhuisvester biedt Upkot Upgrade Estate uit Gent meer dan enkel een verblijf aan. Nele Van Damme en Koenraad Belsack willen met Upkot de basis vormen voor een onvergetelijke studententijd. Bij Upkot staat connecteren centraal. Upkotcoaches zorgen voor het organiseren van activiteiten om de sociale cohesie te bevorderen. De Upgrade academy zorgt dan weer voor contact tussen studenten en partners aan de hand van gratis stages, brainstormsessies, opleidingen, mentorshipprogramma’s en lezingen. En ook het ecologische en sociale aspect wordt niet uit het oog verloren dankzij een duurzaamheidsmascotte en een sociaal tarief. De Upkot community telt vandaag ongeveer 2500 studenten verspreid over 7 steden in België.
 

KMO van het Jaar: maakbedrijf 

“Door als familiebedrijf doordacht om te gaan met financiering zijn we er steeds in geslaagd om alle groei te realiseren zonder durfkapitaal.”  Dat zeggen Niko en Fanny Dhondt, broer en zus die aan het hoofd staan van St-Luc Labels & Packaging in Nazareth. Hun groeibedrijf valt in de prijzen voor zowel hun HR-beleid, innovatieve ontwikkelingen als sterke groei. Vele verpakkingen die in de supermarkt liggen, worden door dit bedrijf ontwikkeld en geproduceerd.  “De grootste uitdaging? Blijven groeien in een markt waar consolidatie momenteel koning is!” 
 

Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen: “Met de organisatie van de KMO Laureaat van het jaar willen we gezond zelfstandig ondernemen stimuleren en inspireren én de essentiële rol van kmo’s in ons land te benadrukken. Wist je bijvoorbeeld dat kmo’s in ons land zorgen voor maar liefst 69% van de tewerkstelling? Toch gaat het in de media meestal enkel over de hele grote bedrijven. De kmo’s zorgen daarnaast voor 61% van de toegevoegde waarde. Ze zijn met andere woorden letterlijk de draaischijf van onze Vlaamse economie. Kmo’s verdienen dus de nodige erkenning.”