Commerciële Inspiratie. Hoe ziet uw zaak eruit in 2025?

We zitten middenin een retailrevolutie. De technologie verandert zienderogen, de impact van sociale media en e-commerce nemen toe. Ook de consument verandert. Hij wordt grijzer, koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en steeds meer een marketeer. Als zelfstandig ondernemer is het niet altijd gemakkelijk om met deze uitdagingen om te gaan.

Om ondernemers te ondersteunen, lanceerde de Vlaamse overheid in samenwerking met UNIZO-WES in september 2013 het project Commerciële Inspiratie. In september 2017 werden de laatste trajecten aangemeld.

Via een individueel coachingstraject werden ondernemers aangezet om na te denken over de toekomst van hun fysieke zaak, de rol van digitale nieuwigheden en maatschappelijke trends.

Een individueel inspiratietraject bestond uit vier sessies per ondernemer: een verkennend kennismakingsgesprek, een brainstormsessie, een opvolggesprek en een rapport met inspirerende voorbeelden en tips.

Elke ondernemer kreeg een persoonlijke coach toegewezen die werd bijgestaan door een team van experten. Geïnspireerd door de trends die de detailhandel beïnvloedden, werden vervolgens  vernieuwende acties op maat van de zaak uitgewerkt. Op het einde van het traject ontving de ondernemer een inspiratierapport op maat. Dit rapport omvatte naast een actieplan en lokale situatieschets ook diverse instrumenten die de ondernemer in staat stelde om het vernieuwingsproces te blijven herhalen.

Het project “Commerciële Inspiratie” was een initiatief van het Agentschap Innoveren & Ondernemen en werd uitgevoerd door UNIZO-WES. In totaal namen 48 Vlaamse gemeenten en ruim 540 individuele ondernemers deel aan dit project. Enkel ondernemers uit de gemeenten die zich inschreven voor dit kernversterkend project konden deelnemen.

Bekijk het volledige aanbod van UNIZO Retail!