Ik ben net gestart. Kan ik mijn opstartkosten inbrengen?

Sorry! Toegang tot deze pagina werd voorbehouden aan UNIZO leden.

Laatste aanpassing: 
30/03/2021

Je mag de opstartkosten die in direct verband staan met de opstart van jouw bedrijf inbrengen in de boekhouding wanneer jouw bedrijf opgestart is. Maar onder welke voorwaarden?

Je mag opstartkosten inbrengen, maar enkel en alleen indien de gemaakte kosten noodzakelijk zijn om inkomsten te verkrijgen.

Belangrijk om weten is, is dat deze kosten bovendien enkel aftrekbaar zijn als ze aan drie voorwaarden voldoen.

  • Ze moeten verband houden met de beroepsactiviteit en gemaakt zijn om inkomsten te verkrijgen of te behouden
  • Ze moeten in het jaar van aftrek betaald zijn of als vaststaand zijn geboekt
  • Ze moeten verantwoord kunnen worden door bewijsstukken.

De opstartkosten kunnen officieel pas ingediend worden als je bent opgestart. Om te weten welke kosten je precies kan inbrengen en in welke mate, raadpleeg zeker je boekhouder.
 

het nieuwe UNIZO Startersplatform

Wil je graag meer hulp bij de opstart van je eigen zaak?

Bij UNIZO kan je terecht voor begeleiding, advies en individuele trajecten.

Check zeker ook ons UNIZO Startersplatform, waarmee je je ondernemingsplan van A tot Z kan uitwerken. 

UNIZO to the rescue

Meer over: Starten, Boekhouding, btw, belastingen

Je ziet meer als UNIZO lid

Deze inhoud is enkel voor UNIZO-leden, of word nu lid.

Je ziet meer als UNIZO lid

Bent u reeds UNIZO-lid? Log dan in met uw UNIZO account. Anderzijds kan je een lidmaatschap aanvragen.

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!