Wat is de prijsstrategie volgens de concurrentie?

Prijsstrategie

Uitleg

Positief

Negatief

Stay-out pricing

lagere prijs dan die van jou aanbieden (onder jouw TK) zodat jij geen vraag naar je goederen zal hebben en als je de prijs volgt failliet zal gaan (K>O)

® weinig waarschijnlijk in het algemeen omdat het moeilijk is om deze lagere prijs aan te houden, en het moeilijk is de prijs terug op te trekken tot het oorspronkelijke niveau voor toetreding + op bijna geen enkele markt is er volledige prijstransparantie. Mensen kiezen ook steeds meer op basis van gevoel en extra’s dan op basis van prijs.

wanneer er enkele grote spelers zijn op de markt en de prijzen volledig transparant zijn

wanneer er veel concurrentie is op de markt met niet-transparante prijzen

Put-out pricing

prijs iets lager dan die van jou, zodat ook jij je prijs zal moeten verlagen om marktaandeel te bekomen.

idem als stay-out pricing.

Als het imago van de concurrent minder kwaliteitsvol is dan die van jou, maar dan moet je de prijs daling niet volgen.

Me-too pricing

zelfde prijs als een vergelijkbaar product, in principe elk de helft van de markt. Maar ook hier zal veeleer imago en extra diensten en dergelijke een rol spelen

Bij concurrenten met een vergelijkbaar product, waar jij je kan differentiëren door imago en extra diensten aan te bieden

Wanneer je geen vergelijkbare producten/diensten hebt bij de concurrent of geen sterk imago kan opbouwen en extra diensten kan aanbieden.

Meer over: Encyclopedie startsimulator, Starten

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!