Wat is de prijsstrategie volgens de consument?

Prijsstrategie

Uitleg

Positief

Negatief

Afroomprijsstrategie

hoge introductieprijs, waarna de prijs daalt na verloop van tijd zodat je verschillende soorten consumenten kan motiveren om aan te kopen

wanneer je kwaliteit nastreeft en slechts geleidelijk aan marktaandeel wilt opbouwen

wanneer je goed een commodity good is, en weinig diensten aanbiedt

 

Penetratiestrategie

lage prijs, meteen een groot marktaandeel veroveren

wanneer je een commodity good hebt, en weinig extra’s zoals diensten aanbiedt

wanneer je kosten het niet toelaten om een lagere prijs dan de marktprijs te zetten, of wanneer je een kwaliteitsvol imago wil opbouwen

High-end pricing

hoge prijs aanhouden

wanneer je een exclusief product/dienst verkoopt, extra’s zoals extra dienstverlening aanbiedt, wanneer je een eigen markt zal creëren (dus een nieuw product/dienst/concept)

wanneer je een laag kwaliteitsvol product aanbiedt, wanneer je geen exclusief imago wil opbouwen, wanneer je geen klantenbestand kan opbouwen tegen deze prijs. (geen vraag tegen deze prijs)

Iets hogere prijs dan marktprijs en lager dan max. prijs

 

 

wanneer je een normaal, gekend, niet nieuw product aanbiedt, als je een extra dienst aanbiedt, als je kwaliteitsvoller imago wil opbouwen dan de klant, in een markt met veel concurrenten en niet-transparante prijzen

wanneer er enkele spelers in de markt zijn met transparante prijzen, en je hetzelfde imago zal opbouwen dan de concurrenten, of wanneer klanten niet boven de marktprijs kopen

Meer over: Encyclopedie startsimulator, Starten

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!