Hoe overleef ik deze coronacrisis?

Op onze coronapagina vind je als ondernemer superveel info. Over op welke steunmaatregelen je een beroep kan doen, over wat je wel en wat niet mag doen, waarop je moet letten als je personeel hebt, welke winkels mogen open blijven en welke niet... Cruciale, nuttige en objectieve info. Maar als ondernemer heb je nu wellicht ook nood aan minder 'hard' nieuws. Je stelt jezelf misschien de vraag hoe je in deze coronatijden toch zuurstof in je onderneming kan pompen, of hoe je creatief met de crisis kan omgaan... Daarom serveren wij tips voor de retail, horeca en voor freelancers. En je krijgt er nog (gratis) inspiratie en webinars bovenop! 

Tips voor de retail

Sommige winkels mogen open, andere niet.

Hoe ga je als retailer creatief om met de situatie?

Onze tips

  • Overweeg gratis verzending. Gebruik eventueel een speciale ‘corona’-promocode
  • Breng je cadeaubonnen extra onder de aandacht en wijs mensen erop dat ze je een hart onder de riem steken met deze nu al online aan te kopen voor een later tijdstip
  • Doe geen onrechtmatige claims en zet geen producten in de kijker die je zogezegd tegen corona kunnen beschermen
  • Is het jou noodzakelijk om aan te schuiven in een rij, zorg dan voor de wettelijke social distancing (minimaal 1,5 meter tussen elke persoon). Markeer eventueel op de grond waar mensen moeten staan. Je kan er bijvoorbeeld ook voor opteren om het aantal mensen in je zaak te beperken en vraag aan de rest om buiten te wachten. Gebruik onze toolkit vol materiaal om de anderhalve meter te garanderen, zoals affiches of vloerstickers.
  • Vermijd zo veel mogelijk cash betalingen en gebruik payconic, bancontact of online betalingen 
  • Check eens wat jouw gemeente doet om jouw extra dienstverlening in de kijker te zetten.

Tips voor de horeca

De horeca is ongetwijfeld een van de zwaarst getroffen sectoren. En het is onduidelijk wanneer cafés, resto's en hotels weer (volledig) mogen openen.

Hoe ga je hiermee creatief om?

Onze tips

  • Kom uit je comfortzone! Zoals deze pop-up/drive-in bijvoorbeeld 
  • Verkoop je restjes en organiseer een afhaalmoment
  • Maak foodbags van alle ingrediënten die je nog hebt liggen
  • Stel een drankenpakket samen van zaken die een beperkte houdbaarheid hebben
  • Ontwerp boxen met gezonde sappen, groenten & fruit... 
  • Schrijf recepten uit en steek deze samen in een foodbox met zaken die jij verkoopt in je zaak
  • Laat de leverkosten vallen met een speciale ‘corona’-promocode om zo meer mensen te bereiken

Tips voor freelancers, consultants, opleidingscoaches...

Klanten die geen opdrachten meer geven, geplande opdrachten die geannuleerd worden... Voor freelancers zijn het geen makkelijke tijden. Creatief omgaan met de crisis is de boodschap.

Hoe ga je hiermee om?

Onze tips 

  • Zorg voor extra webinars rond bepaalde onderwerpen, mensen hebben nu meer dan ooit de tijd om zaken bij te leren en filmpjes te bekijken
  • Organiseer online lessen en zorg ervoor dat mensen vragen kunnen stellen via Skype, MS Teams... platform zoals gotowebinar kan hierbij ook handig zijn
  • Bouw je online platform verder uit en zorg dat mensen hier gericht kunnen zoeken naar bepaalde zaken. Meer tips over jouw website als verkoopkanaal? Gratis webinar 'Hoe zet ik mijn website op?'
  • Personal coaching: bied pakketten aan met oefeningen die klanten kunnen doen tegen betaling. Eventueel kan je werken met enkel werkfiches, maar je zou bijvoorbeeld ook tutorials kunnen opnemen waarin jij alles voordoet 
  • Bouw jouw online netwerk verder uit. Toon je expertise op LinkedIn en professionaliseer jouw profielpagina ondertussen. Laat je gezicht zien op Instagram. Dat kan een foto van jouw plannen zijn, enkele Stories of een langere video via IGTV.
  • Tijd om jouw visie en missie van jouw onderneming nog eens onder loep te nemen. Ben je nog met de juiste dienstverlening bezig? Focus je op de juiste doelgroep? Zijn er sectoren die wél opdrachten hebben momenteel waar je nog niet aan gedacht hebt? 
  • Die administratieve en financiële rompslomp die al lang bleef liggen, kan eindelijk worden aangepakt.
  • Blaas het stof van oude projecten of leven in nieuwe! Wat ligt er nog in jouw schuif waar je al jaren wil mee starten of aan wil verder werken? Nu is het de moment om hier mee aan de slag te gaan.
  • Nu je inkomsten onder druk staan…kan je ook de kostenzijde even bekijken. Welke kosten kunnen er on-hold gezet worden of misschien wel geannuleerd? Weet dat er via de steunmaatregelen nu heel wat mogelijkheden zijn.
  • Zet je portfolio op punt. Maak werk van getuigenissen en aanbevelingen van tevreden opdrachtgevers.
  • Zit jouw prijs nog goed? Doe een tussentijdse oefening en maak gebruik van deze prijs inzicht tool of (excl. UNIZO-leden) onze uurtariefberekenaar of nacalculatortool.
  • Leer bij. Volg een webinar of online cursus, lees een (e)boek, luister naar podcasts en ontwikkel jezelf! Luister naar de podcasts van de Ondernemersacademie bijvoorbeeld!
  • Creëer relevante content voor jouw (toekomstige) klanten. Schrijf een blog. Stuur een nieuwsbrief uit met tips & tricks, zet een vlog of YouTubekanaal op en toon er jouw expertise.
  • Je business stort in omdat klanten jou niet meer In Real Life mogen/kunnen ontmoeten? Laat je real-life workshops, trainingen, meetings...plaatsvinden via een virtueel platform zoals ZOOM. Je kan je scherm en dus je presentatie delen met de aanwezigen, je klanten kunnen jou zien en horen dankzij de camera en microfoon op je computer, ze kunnen vragen stellen via een chatfunctie of door gebruik te maken van hun eigen camera & microfoon en je kan de training/workshop/meeting opnemen zodat ze deze later kunnen (her)bekijken. Zoom heeft bepaalde features die betalend zijn, maar je kan ook een gratis account aanmaken.
  • Je wil je cursus of training via een leerplatform aanbieden? Daar kan Teachable je bij helpen. Je laadt er je lesvideo’s en werkboeken op, je studenten kunnen er vragen stellen… Ideaal als je jouw training niet 'live' via Zoom wil geven, maar alles op voorhand wil opnemen en dan delen met je klanten.

Andere info die je moet weten over de impact van het coronavirus op jouw bedrijf?

Ga naar het overzicht

Alles weten over de heropstart van je bedrijf?

Onze Back to Business Toolkit

Meer info: Corona
Thema: Actueel