UNIZO stak zijn neus in ‘Andermans Zaken’

Hoe is het met jouw financiën gesteld?

Ben jij een ondernemer met passie voor je vak? En zijn al die cijfers maar bijkomstig? Als je maar rondkomt, toch? Helaas blijkt het in de praktijk niet zo te werken. Want om je bedrijf draaiende te houden, is financieel inzicht cruciaal. Dat ontdekte ook Katrien van Atelier Mestdagh.

Al meer dan 70 jaar maakt Atelier Mestdagh glasraamkunst, maar sinds enkele jaren kampt het bedrijf van Katrien met zware verliezen. Ze schrijft zich in voor het Eén-programma Andermans zaken en wordt geselecteerd. Kamal Kharmach bekijkt de cijfers en besluit UNIZO in te schakelen om Katrien het broodnodige financiële inzicht bij te brengen. Coach Greet is redster in nood.

Foto's: © Jürgen De Witte, © Nadia Elmahkfi

Waar het misloopt?

Helaas zitten er veel ondernemers in hetzelfde schuitje als Atelier Mestdagh en vaak stappen ze in dezelfde valkuilen:

  • Te weinig factureren.  Uit vrees dat klanten wegblijven, vraag je maar net genoeg om rond te komen.

  • Niet narekenen. Opdracht is klaar, de verkopen lopen goed. Maar is dat wel zo? Weet jij of een project voldoende geld in het laatje bracht?

  • Geen hulp inroepen. Ondernemers zijn trots, soms te trots. Het lukt wel, het komt goed, er gaat nog veel veranderen … zijn allemaal excuses. Maar als het te laat is, valt er misschien niets meer te redden.

Katrien durft haar prijzen niet te verhogen. Maar Greet daagt haar uit om het te proberen. Wat blijkt? Klanten haken helemaal niet af, want ze betalen graag voor de topkwaliteit van Atelier Mestdagh. Resultaat: in 2019 sluit het bedrijf voor het eerst in jaren af met winst.

Hoe het goed komt?

Voordat Katrien haar tarieven verhoogde, doken Greet en zij diep in haar financiën. Want alleen door je cijfers op een correcte manier te analyseren, maak je een goed financieel plan. Deze stappen zetten je op de juiste weg:

  • Cijfers analyseren. Wat is je omzet? Wat zijn je variabele en vaste kosten? Hoeveel geef je uit aan je materialen? Hoeveel werkuren zijn er nodig om uit de kosten te komen? Zorg dat je weet wat je jaarlijks moet factureren om alles te bekostigen. Dat vormt de basis van alles.
  • Omzet per klant en product berekenen: nacijferen. Welke van jouw doelgroepen zijn winstgevend? Bied je verschillende producten en diensten aan? Onderzoek wat ze opbrengen en of ze rendabel zijn.
  • Correcte tarieven bepalen. Gluren bij de concurrentie mag, maar gebruik hun prijs als richtlijn, niet als bepalende factor. Stel voor jezelf vast welke kwaliteit je levert en welke kennis je in huis hebt. En vooral: wat jouw kostenstructuur is. Wees er zelf van overtuigd dat wat jij creëert meerwaarde heeft voor de klant, en dat die daarvoor wilt betalen.

Katrien denkt dat aanbestedingen een verlieslatende post zijn. Ze wil zich vooral richten op particulieren. Maar de controle is duidelijk: ze vergist zich, de combinatie van de twee zorgt wel voor een positief verhaal.

UNIZO werpt frisse kijk op je zaak

Herken je jezelf in het verhaal van Katrien? Weet dan dat veel ondernemers worstelen met dezelfde problemen. En het financiële aspect is uiteraard niet gemakkelijk. UNIZO begeleidt daarom al jaren ondernemers met het traject rond financieel inzicht. En met succes. De coach kijkt met een frisse blik naar je zaak, cijfers, organisatie … en wijdt jou in de wondere wereld van de cijfers in. Tot slot nog twee wijsheden:

  • Je staat er niet alleen voor. Maar zorg wel dat de juiste mensen je omringen.
  • Voorkomen is beter dan genezen: wacht niet tot het (bijna) te laat is. Je laten begeleiden is altijd een goed idee.

Greet is trots op Katrien. Deze creatieveling denkt nu als een ondernemer. Ze legt dezelfde puzzel met haar boekhouder en houdt zo de vinger aan de pols. Ook nam Katrien een communicatiebureau onder de arm waardoor de branding helemaal op punt staat. De zaken lopen goed.

Meer over: Begeleidingen