UNIZO betreurt het stopzetten van Storesquare als e-commerceplatform voor zelfstandige handelaars, maar toont ook begrip voor de beslissing. "Storesquare is de afgelopen jaren hoe dan ook een waardevol project gebleken voor onze handelaars", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, die belooft om alle betrokken winkeliers maximaal te ondersteunen en te begeleiden naar alternatieve oplossingen.

"Een handelaar in mijn buurt waar ik al jaren kom, toonde zich van bij het begin een grote fan van Storesquare", vertelt UNIZO-topman Danny Van Assche. "Via dat platform kon hij heel eenvoudig producten te koop aanbieden, met een minimum aan rompslomp. Voor hem was Storesquare de ideale, laagdrempelige 'smaakmaker', om van e-commerce te proeven, om te ontdekken hoe het werkt en om er veel uit te leren. Toen ik hem onlangs opnieuw zag, was hij nog altijd lovend over Storesquare. Maar het platform was voor hem intussen een pak minder belangrijk geworden, omdat hij nu volop zijn eigen webshop had uitgebouwd, mét succes, dankzij de kennis en ervaring die hij op Storesquare had opgedaan. En zo zijn er heel veel mooie voorbeelden."

Storesquare was voor veel lokale handelaars de springplank naar een volwaardige eigen webwinkel... of net níet. "Via Storesquare ontdekten ook heel wat winkeliers dat een webshop eigenlijk niets voor hen was, op een veilige manier, en nog voor ze nodeloos hadden geïnvesteerd in een eigen webshop", gaat Danny Van Assche van UNIZO verder. "Een eigen website als digitaal uithangbord, om zichtbaar te zijn op het internet en er alle troeven van de fysieke winkel uit te spelen, dat wel. Maar in bepaalde product- en marktsegmenten is de persoonlijke aanpak zo'n belangrijk element in het 'pakket' dat klanten nauwelijks tot online aankopen te verleiden zijn. Mede dankzij Storesquare hebben we geleerd dat een echte online winkel lang niet voor iedereen nodig is. Een website die uitnodigt tot een bezoek of contactname is voor veel handelaars ruim voldoende."

"Jammer dat het voorbij is. Maar voor veel van onze handelaars is Storesquare in elk geval de moeite waard geweest", besluit Danny Van Assche van UNIZO. Intussen blijft UNIZO volop inzetten op het inspireren en adviseren van winkeliers bij hun verdere digitaliseringsprocessen en online aanwezigheid, in samenwerking met partners als Proximus en CCV en uiteraard met de bij UNIZO aangesloten federatie van professionele webbuilders, Feweb . "De uitdagingen zijn groot, maar heel wat mooie voorbeelden tonen aan dat zelfstandige handelaars volop online kunnen scoren wanneer ze er op een doordachte en creatieve manier hun schouders onder zetten, en wanneer ze zich laten begeleiden door de juiste experts. Meer dan ooit blijft het noodzakelijk voor handelaars om in te zetten op e-commerce, en moeten ze alternatieven blijven proberen naast de internationale spelers."

Info: Wie met vragen zit naar aanleiding van het stopzetten van Storesquare, kan hiermee terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn, de klok rond. Telefoon: 02 21 22 678, e-mail: ondernemerslijn@unizo.be, live-chat via www.unizo.be.

Meer weten: Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be