Sinds corona is het verkeer meer overzichtelijk, met een betere doorstroming, al zien we sinds kort toch weer links en rechts oude filedemonen opduiken door incidenten. Daarom bepleit UNIZO - hier en nu - een grondige mobiliteitsomslag, om een terugkeer naar het 'oude normaal' te vermijden. "We mogen deze trein - letterlijk en figuurlijk - niet missen", vindt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Deze crisis biedt ons een historische kans." In functie van die mobiliteitsshift lanceert UNIZO een reeks aanbevelingen voor een globaal pendelplan, met daarin een centrale rol voor de fiets, naast het openbaar vervoer en de wagen.

"Door de coronacrisis (her)ontdekten heel wat mensen de fiets als gezond, ontspannend en efficiënt vervoersmiddel. Die gunstige wind moeten we maximaal aangrijpen om ook het gebruik van die fiets voor woon-werkverkeer extra te promoten en te stimuleren", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Zo bepleit UNIZO in de eerste plaats (veel) hogere investeringen in fietsinfrastructuur, als onderdeel van het relanceplan, maar een betere en gerichte inzet van het Pendelfonds. Nog op het verlanglijstje van UNIZO staan een tijdelijk verhoogde aftrek van 120% voor fietsaankopen - leasing en -toebehoren, in functie van woon-werkverkeer. "Ook bij UNIZO stimuleren we het fietsgebruik, door onder meer het aanbieden van een fietsleasingformule aan werknemers en het ter beschikking stellen van elektrische fietsen voor verplaatsingen vanaf ons kantoor naar afspraken in de stad", gaat Danny Van Assche van UNIZO verder. "Formules die we ook breder gestimuleerd willen zien." Ook programma's als Bike To Work, om het fietsgebruik te stimuleren, kunnen op de goedkeuring van UNIZO rekenen. "We roepen alle bedrijven op om nu een fietsbeleid te overwegen en er concreet werk van te maken. Dit is hét moment om dat te doen."

Danny Van Assche benadrukt daarnaast dat binnen een uit te werken Pendelplan ook extra investeringen in een modern en performant openbaar vervoer broodnodig zijn. "Zélfs in besparingstijd zijn dat verantwoorde investeringen, gezien ze bijdragen tot een duurzame groei." Daarnaast zal volgens UNIZO ook de wagen een belangrijke- zij het kleinere -  rol blijven spelen, zeker op langere trajecten en waar mogelijk in combinatie met de fiets of het openbaar vervoer. "Daarbij zijn initiatieven om de verdere vergroening van dat wagenpark te stimuleren essentieel." UNIZO verwijst daarbij naar financiële en fiscale maatregelen, maar vooral ook naar de noodzakelijke beschikbaarheid van voldoende laadpalen voor elektrische en hybride wagens.

"Mobiliteit is een complex verhaal, waarbij heel veel uitdagingen moeten worden samengelegd", beseft ook Danny Van Assche van UNIZO. "Maar zeker op vlak van woon-werkverkeer kunnen we op korte termijn al heel wat efficiëntiewinsten boeken door een veel prominentere rol toe te kennen aan de fiets, al dan niet in combinatie met het openbaar vervoer en de wagen."

Info: Ondernemers met vragen naar aanleiding van de coronacrisis vinden heel wat informatie op de UNIZO-infopagina www.unizo.be/corona. Ze kunnen ook de klok rond terecht bij de UNIZO Coronalijn, op het nummer 02 21 22 678, via mail ondernemerslijn@unizo.be en via chat (enkel tijdens kantooruren) op www.unizo.be.

Bekijk ook het UNIZO Coronajournaal op www.unizo.be/unizojournaal.

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be