"Loop niet massaal en tegelijk naar de winkel, want de veiligheid primeert, in ons aller belang. Maar koop wel zoveel mogelijk lokaal, in winkels in je buurt. De plaatselijke handelaars hebben onze steun, nu meer dan ooit, nodig. En ook wij kunnen zelf niet zonder hen." Met die boodschap geeft Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO de aftrap van de 'Winkelhiermaand', december, die morgen start. Met deze Winkelhiermaand bouwt UNIZO verder op haar eerdere Winkelhiercampagnes, waarvan de eerste anderhalf jaar geleden werd gelanceerd. "Voor maart dit jaar hadden we een Winkelhierdag op de agenda staan, maar die moesten we annuleren door corona. Het idee om dit keer voor een volledige Winkelhiermáánd te gaan, werd ingegeven door de nood om een nog veel zwaarder statement te maken dan vóór de crisis", gaat Danny Van Assche van UNIZO verder. "We willen onze handelaars extra steunen en vragen de consument om hetzelfde te doen. Maar we willen niet dat consumenten momenteel massaal, op één en dezelfde dag, tegelijk gaan shoppen. Dat zou voor teveel drukte kunnen zorgen en op die manier ook een cadeau zijn voor het virus. Een ganse maand geeft consumenten de tijd en ruimte om gespreid, in alle veiligheid zoveel mogelijk aankopen te doen bij hun lokale handelaars. En het maakt het ook voor onze handelaars zelf organisatorisch en qua veiligheid behapbaar. Dat is dan ook waar deze maand voor UNIZO om draait."

Ongeveer een jaar geleden werd 'Winkelhieren', een term gelanceerd door UNIZO, door Van Dale verkozen tot woord van het jaar. "Wat ons betreft, is het een blijver", klinkt Danny Van Assche vastberaden. "Daar gaan we in elk geval alles aan doen. Want winkelieren is belangrijk voor iedereen: voor onze handelaars, maar ook voor de consumenten zelf en bij uitbreiding voor gans onze economie en samenleving. Wat je als consument hier uitgeeft, krijg je immers ook terug, onder de vorm van belastingen, waarmee heel wat diensten, waaronder onze sociale bescherming en zorgsector worden gefinancierd, naast heel wat lokale en bovenlokale investeringen. Geld dat je spendeert in de lokale winkels vloeit ook terug in de vorm van lokale tewerkstelling, lokale sponsoring... en vooral ook lokale gezelligheid, levendige kernen, ontmoetingsplaatsen, sociale cohesie... Zeg eens eerlijk: wie zou dat allemaal willen missen? Maar de enige manier om dat waardevolle lokale handelsweefsel te vrijwaren, is zoveel mogelijk lokaal kopen. Dat bewustzijn willen we tijdens de komende Winkelhiermaand extra aanwakkeren. Iedereen heeft de afgelopen weken, voor de tweede keer in korte tijd, kunnen zien en voelen hoe onze straten en buurten er uit zien wanneer de meeste winkels dicht zijn. Dat kan en mag niemand onberoerd laten."

Van all-the-way funshoppen, in de traditionele betekenis van het woord, kan voorlopig nog geen sprake zijn. "Door de noodzakelijke beperkingen zullen we wat efficiënter en doelgerichter moeten shoppen dan anders", verduidelijkt Danny Van Assche, "maar ook dat kan bijzonder aangenaam zijn. Minder volk in de winkel, betekent meer persoonlijke aandacht. En van een product dat je in de lokale winkel koopt - misschien wel een kerst- of eindejaarscadeautje, ben je altijd zeker dat het op tijd arriveert. Je kan het immers meteen ter plaatse meenemen. Ook in de lokale voedings(speciaal)zaken vind je als winkelhier heel wat kwaliteitsproducten en delicatessen om van te genieten." UNIZO roept ook op om komende maand, meer nog dan voorheen, te blijven winkelieren in die zaken die nog verplicht gesloten zijn. Door afhaalmaaltijden te bestellen bij de horeca, bijvoorbeeld, maar ook door cadeau- of waardebonnen te kopen om later te gebruiken voor een bezoek aan de wellness, de fitness, de schoonheidsspecialist, overnachtingen in bepaalde logies...

De twee afgelopen lockdowns hebben veel lokale handelaars extra doen inzetten op online verkoop, al dan niet met een eigen webshop, en levering aan huis of afhaling op bestelling. "Wie ook na de heropening van de fysieke winkels verkiest om online te kopen, heeft dan ook meer dan ooit de mogelijkheid om dat lokaal te doen", benadrukt Danny Van Assche, "Niet de grote internationale webspelers, die hun winsten vaak verhuizen naar belastingparadijzen, maar de webwinkels van hier, dragen actief bij aan onze economie en samenleving."

UNIZO benadrukt dat lokaal winkelen absoluut veilig kan, mits inachtname van de gekende voorzorgsmaatregelen. "En het is nog ecologisch ook", besluit Danny Van Assche.

Info: Voor meer info over de Winkelhier-maand, kijk op www.winkelhiermaand.be.

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be