Het belang van e-commerce en social selling (via sociale media) is het afgelopen jaar enorm toegenomen bij zelfstandige handelaars. Vooral door de lockdowns, waarbij ze hun fysieke winkels moesten sluiten en maximaal moesten inzetten op andere verkoopskanalen om nog enige omzet te genereren. Hoe groot die inhaalbeweging precies is, en welke uitdagingen de zelfstandige handelaars daarbij tegenkomen, blijkt uit het zopas gepubliceerde E-commercerapport van UNIZO, op basis van een bevraging bij 1.100 zelfstandige handelaars in zowel food als non-food, via Checkmarket.

91% blijkt intussen online aanwezig, met een website en/of via sociale media. 55% verkoopt momenteel ook rechtstreeks online (webshop en social selling zijn de meest gebruikte verkoopkanalen). Social selling schoot de laatste tijd overigens de lucht in, met 70% van de handelaars die zich er nu op toeleggen (tegenover 44% in 2018). 40% van wie online verkoopt, doet dat ook in het buitenland, voornamelijk Nederland.

Toch blijven er ook non-believers die, meestal ten onrechte, argumenteren dat hun aanbod zich niet leent tot online verkoop. Ook gebrek aan tijd of kennis weerhoudt nog altijd heel wat handelaars om de stap te zetten. "Ondanks de sterke vooruitgang hebben we dus nog heel wat sensibiliserings- en ondersteuningswerk voor de boeg, om nóg meer zelfstandige handelaars aan de online verkoop te krijgen", beseft Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "We blijven daar ook volop op inzetten. Zo hebben we momenteel volop de intakegesprekken lopen voor de individuele begeleidingstrajecten op vlak van e-commerce waar we vanaf januari mee starten. Met de steun van Vlaams minister van werk Hilde Crevits, die hiervoor de nodige middelen vrijmaakte, en het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen, kortweg VLAIO."

Ook voor de believers onder de zelfstandige handelaars blijft e-commerce evenwel een uitdaging. Zo moet 64% volledig zelf instaan voor het beheer en de opvolging van hun online verkoopskanalen. Een hele opgave qua tijd en energie, zeker in combinatie met het runnen van een fysieke winkel. Bovendien vergt het ook heel wat verschillende, voor handelaars vaak nieuwe vaardigheden, zoals wervende copywriting, aantrekkelijke online productpresentaties, de logistiek van het verpakken en verzenden... En dat terwijl 1 op 4 er voorlopig geen euro extra aan overhoudt. De helft van alle zelfstandige handelaars verwacht volgend jaar wel een stijging van de online omzet.

De hoge kosten van e-commerce in verhouding tot de omzet vormen voor heel wat zelfstandige handelaars een belangrijke faalfactor. Maar vooral de zware, concurrentie van grote internationale webshops, die vaak met ongelijke wapens strijden, maakt het hen bijzonder lastig. "Het minste wat we hier vragen is een gelijk speelveld voor al wie bij ons aan e-commerce doet", benadrukt Danny Van Assche van UNIZO. "Laat die grote e-commercespelers hier ook belastingen betalen, waardoor de belastingdruk op onze ondernemers kan verlagen. Zorg er ook voor dat zij zich aan onze garantiewetgeving moeten houden, de regels van het retourrecht moeten naleven en ook de milieuverplichtingen nakomen. Dat zijn allemaal zaken waar niet-Europese spelers nu helemaal geen rekening mee moeten houden. Niet alleen onze zelfstandige handelaars staan hier dus voor een grote uitdaging, ook onze beleidsmakers."

PDF icon Info: U kan het integrale E-commercerapport van UNIZO hier downloaden...

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be