Er zijn geen zekerheden meer. Of toch?

Het overgrote aantal kmo’s is dagelijks hard in de weer met doen wat ze moeten doen. Een toenemend aantal beseft bovendien dat in onze snel veranderende wereld weinig garanties bestaan dat diezelfde acties morgen nog even succesvol zijn. Daarom houden bedrijven met een doordachte toekomstvisie regelmatig lopende strategieën tegen het licht en sturen deze bij in functie van verwachtingen voor de toekomst.

Dat leek tot vorig jaar te volstaan om het bedrijf futureproof de toekomst in te lanceren; tot Covid-19 toesloeg. Het werd duidelijk hoe snel en diepgaand externe factoren een fatale impact kunnen hebben op de overlevingskansen van een bedrijf, zelfs op korte termijn. Elke kmo staat vandaag dan ook voor de uitdaging om een BCP of Business Continuity Plan op te stellen. Al is BCP op zich niet nieuw, de aandacht die er tegenwoordig aan besteed wordt wel.

Onze coach Fons legt jullie dan ook graag uit wat een BCP is, hoe je deze opstelt en wat de meerwaarde ervan is voor jou als ondernemer én voor je onderneming.

Fons Degryse

Wie is coach Fons?

Dat vertelt hij zelf graag in een filmpje!

Maak kennis met Fons

Business Continuity Plan (BCP)

Snelle en wendbare antwoorden bieden doet een kmo door de continuïteit te garanderen én een BCP op te maken:

  1. Ontwikkel een toekomstgericht business plan 1.0: missie, visie, waarde- en groeistrategie, en hun vertaling naar het werk van elke dag vormen de handleiding van effectief en efficiënt functioneren in ‘normale’ omstandigheden. Betrek zo veel als mogelijk medewerkers bij de ontwikkeling. Wie een bijdrage heeft geleverd aan het plan zal zich ook meer betrokken voelen en zich inzetten om het plan te doen werken. 
  2. Een systematische risicoanalyse op dit plan werkt als een stresstest: De analyse toetst af in hoeverre de operationele voorzieningen functioneel blijven bij een worstcase scenario. Zijn jouw dagelijkse voorzieningen zo ingericht dat ze ongewijzigd blijven werken, ook bij extreme externe stress? Prima, dat levert je een business plan 2.0 op. Je vraagt je wellicht af: “Starten met een BCP, hoe begin ik daaraan?”. Een checklist kan je een stevige duw in de rug geven. Dat was ook de bedoeling van Liantis met de bundel die ze uitgaf voor ondernemers die zich wilden voorbereiden op de uitbraak van een virale pandemie, met Covid-19 als insteek. Let wel, een algemeen BCP gaat nog ruimer dan enkel dit, maar deze bundel kan dus al een eerste gefundeerde aanzet zijn.

Meerwaarde van Business Continuity Planning

Business Continuity Planning stelt vragen bij overtuigingen, strategieën en gewoonten. Het draagt bij aan duurzaamheid en kwaliteit. En niet onbelangrijk: Een bedrijf dat een plan heeft om continuïteit te garanderen, heeft ongetwijfeld een gewichtig, nieuw, onderscheidend, concurrentieel argument in handen. Zo zullen stakeholders zien dat ze te maken hebben met een bedrijf waarop ze ook in de toekomst kunnen rekenen én dat dus sterk en betrouwbaar is.

Verder zonder BCP?

Het goede nieuws is dat Covid-19 vroeg of laat minder bedreigend zal worden. Het slechte nieuws is dat het einde van een crisis gegarandeerd de aanloop is naar een volgende. Bedrijven en organisaties die gedacht hadden dat het nooit zo’n vaart zou lopen, weten vandaag beter. Het moment voor vooruitziende ondernemers is gekomen om zich, naast alle andere taken en zorgen, ook te buigen over hun BCP. Eén troost: Business Continuity Management heeft een grote overlap met alle andere dagelijkse beslommeringen van werken-aan-de-toekomst.

Je staat er niet alleen voor

Ondernemers die enkele maanden geleden al rondjes draaiden rond de vraag: “Waar moet ik heen, waar ligt mijn toekomst …?”, geen nood. BCP is slechts een opschaling van het bedrijfsplan. Dit past perfect in onze lopende UNIZO Begeleidingstrajecten: Van Starten tot Strategie & Groei en vormt mee het DNA van de deskundige coaching die UNIZO biedt.

Ontdek al onze begeleidingen!

Vlaio ondersteunt ondernemersPartnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!