Het Weekend van de Klant, een initiatief van Comeos, UNIZO en UCM, waarbij handelaars hun klanten bedanken voor hun vertrouwen door hen extra in de watten te leggen, was een succes. Zaterdag 2 oktober werd een stijging van 10,5% van het aantal elektronische transacties genoteerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zondag 3 oktober was de stijging 15%. Een gemiddelde van 12% voor het hele weekend.

Het was een bijzonder jaar voor Weekend van de Klant: voor het eerst in anderhalf jaar mocht er het voorbije weekend weer zonder mondmasker gewinkeld worden in Vlaanderen.

Meer dan 14.000 handelaars schreven zich in (een record!), zowel zelfstandigen als ketens, en zij deden alles om het Weekend helemaal veilig te laten verlopen. In Roeselare, gaststad van het Weekend van de Klant, hebben zo'n 300 handelaars hun beste beentje voorgezet om er een succes van te maken. En het resultaat mag er zijn!

Meer transacties

Het succes van Weekend van de Klant blijkt uit de cijfers van Worldline, die de elektronische transacties van zaterdag alvast heeft geanalyseerd. Voor zaterdag 2 oktober verwerkte Worldline 10,5% meer transacties dan dezelfde periode vorig jaar. Voor zondag 3 oktober werd een stijging van 15% genoteerd.

Uit cijfers van Bancontact Payconiq Company blijkt ook dat de smartphone ingeburgerd geraakt als betaalmiddel bij de Belgen. In het totaal haalden we tussen januari en augustus dit jaar 125 miljoen keer onze smartphone boven om te betalen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dit een stijging van 69%.

Positief signaal

Uit een enquête van Comeos en UNIZO bij meer dan 2.800 consumenten bleek dat 57% zijn oude shopgewoontes nog niet had teruggevonden. Comeos en UNIZO: "Het succes van Weekend van de Klant, het eerste weekend zonder mondmasker, is een positief signaal voor de handel. Hopelijk is dit het begin van het einde van het coronatijdperk."

Bedankt aan alle handelaars, klanten, steden, gemeenten, verenigingen, de gaststeden Moeskroen en Roeselare, de sponsors Bancontact Payconiq Company, Worldline, KBC, VIA, één, Radio 2, Dag Allemaal, Bruzz, Selectair en TUI. Tot volgend jaar op 1 en 2 oktober 2022! 

Herbeleef het met onze aftermovie!

Bekijk de fotogalerij op onze facebookpagina