“Startende ontwerpers vinden vaak moeilijk hun weg naar de klant. In mijn winkel Ma Reine et Moi zet ik hun creaties in de schijnwerpers.” Wanneer Martine Veranneman verliefd wordt op een prachtig pand, besluit ze toch eerst om een UNIZO-coach in te schakelen en zo de financiële haalbaarheid te bepalen.

“Tijdens de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie onderzochten we of de aankoop van het pand haalbaar was”, vertelt Martine. “Dat was het dus niet.” Coach Els bevestigt dat ondernemers soms keuzes willen maken uit emotionele overwegingen. “En dan komt de realiteit soms hard aan. Gelukkig vond Martine een tijdje later een andere locatie die ze kon huren. Dus eind goed, al goed.

Nuchtere blik

Volgens Els verloopt de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie voor iedere ondernemer anders. “Vaak staan ondernemers op een kantelmoment in hun zaak. Ze willen een nieuwe machine aankopen, een (eerste) werknemer aannemen of investeren in een pand. We krijgen steevast dezelfde vraag: is het financieel haalbaar en hoe begin ik eraan? Het is dan onze taak als coach om het totaalplaatje te bekijken. En om objectief advies te geven.”

“We bekijken wat iemand nodig heeft en waarom. Zoals het aanbod, de ideale klant en de toekomst: wat wil de ondernemer bereiken? Ook het financiële plan nemen we onder de loep. Eigenlijk zijn er veel raakvlakken met de begeleiding Starten. Al is Bedrijfsoptimalisatie meer voor ondernemers die al een tijdje meedraaien”, weet Els.

“Vrienden en familie steunen me omdat ze me het gunnen”, zegt Martine. “Maar slow fashion – duurzame stukken waaraan je jaren plezier beleeft – is geen evidente sector. Ik heb nood aan iemand met een nuchtere blik op de zaken. Iemand die me dingen aanreikt waaraan ik zelf niet denk. Zo bied ik stukken aan van (nog) onbekende, lokale ontwerpers. Ik moet dus klanten overhalen om de stukken te komen bekijken, voelen en passen. Els gaf me daarom het advies om ook de begeleiding Online Verkopen te volgen.”

Onlineverhaal schrijven

En zo kwam Martine bij coach Lena terecht. “Bij deze begeleiding ga ik altijd op zoek naar de noden van de ondernemer. En dan bekijk ik welke expert hem of haar verder kan helpen. In Martines geval bleek vooral onlinezichtbaarheid belangrijk”, vertelt Lena.

“Een webshop is niet geschikt voor mijn winkel. Ik verkoop unieke stukken met een beperkte oplage. Een webshop onderhouden zou een hels karwei zijn. Bovendien draait een groot deel van mijn winkel om beleving. Toch besef ik dat ik moet inzetten op sociale media om mijn verhaal te delen. En om uiteraard die prachtige stukken voor te stellen aan mijn volgers.”

Doelgroep bereiken

Samen met digitaal marketingexpert Lieven bekijkt Martine alle mogelijkheden. “Het belangrijkste was toch om Ma Reine et Moi online te promoten”, vertelt Martine. “Daarom hebben we de focus gelegd op mijn Instagrampagina.” Ze bekijken ook hoe ze haar nieuwsbrieven kan optimaliseren. “Lieven leerde me onder andere hoe ik nieuwe e-mailadressen kan verzamelen op een GDPR-correcte manier.”

Voor het opvolggesprek trekt Lena naar de winkel van Martine. “Ze ging aan de slag met Instagram en maakte haar website persoonlijker. Zo kreeg iedere ontwerper een eigen pagina. Martine bouwt ook stilaan haar Facebookshop uit, dat toch laagdrempeliger is dan een webshop. Ten slotte schreef ze zich in op een onlineplatform dat alleen duurzame mode aanbiedt. Daarmee bereik je natuurlijk meteen je doelgroep.”

Structuur in ideeënchaos

Terug naar coach Els en de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie. “Eigenlijk komt het erop neer dat ik help om structuur te brengen in de ideeën die ondernemers hebben. We onderzoeken de verschillende pistes en hun financiële haalbaarheid. Zo heeft Martine naast haar winkel natuurlijk nog haar naaiatelier waar ze vooral trouwjurken op maat maakt. Ze geeft ook naaiworkshops. Die verschillende activiteiten zorgen er samen voor dat het financiële plaatje klopt.”

Hoe meer je weet, hoe beter. Daarom raad ik de UNIZO-begeleidingen aan. Bovendien ze zijn nog betaalbaar ook.

Hoe meer, hoe beter

“Het fijne aan de begeleiding is dat je zelf ook aan de slag moet. Je krijgt wel degelijk huiswerk”, lacht Martine. “Alleen zo leer je bij. Hoe meer je weet, hoe beter. Daarom raad ik de UNIZO-begeleidingen aan. Bovendien ze zijn nog betaalbaar ook.”

“Martine heeft geen gemakkelijke route gekozen. Het idee om startende ondernemers een handje te helpen door ze een podium te bieden, is prachtig. We zien wel dat steeds meer consumenten kiezen voor slow fashion. Maar kijk, daarvoor dient de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie. Want als je een bepaald idee niet onderzoekt, dan komt niets van. En dat zou jammer zijn”, vindt Els.

Heb je het gevoel dat je onderneming op een kruispunt staat? In de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie onderzoek je alle routes. Zo kies je de juiste richting.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!