Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je een vertrouwensband wil creëren met je doelgroep. De nadruk ligt hierbij niet op verkopen. Het is dus geen commercieel verhaal.
Wat is het dan wel? Een manier om kennis en oplossingen aan te bieden aan je klanten en prospects. Dat doe je door relevante en waardevolle informatie met hen te delen. Op deze manier maak je hen warm voor jouw onderneming en merk.

Hoe deel je content?

De manieren en kanalen om je boodschap te delen met je doelgroep zijn legio. Denk aan blogs, whitepapers, nieuwsbrieven ... Ook met berichten op de socialemediaplatformen bereik je eenvoudig je doelgroep.

Ben je een creatieveling? Verpak je waardevolle content in foto’s en video’s. Daarnaast zijn er ook nog de onlineadvertenties waarmee je gerichte campagnes lanceert.

Hoe bepaal je de inhoud van je content?

Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep. Let op dat je ook als expert de taal van je doelgroep blijft spreken. Vermijd zoveel mogelijk vakjargon of nietszeggende cijfers.
Bijvoorbeeld: als je computers verkoopt, informeer je via contentmarketing potentiële klanten over hoe ze de geschikte computer vinden. Daarbij bied je een antwoord op de vragen die ze tegenkomen in hun zoektocht. Zo profileer je jezelf als expert. Daardoor groeit het vertrouwen van potentiële klanten. En komen ze bij jou aankloppen.

Aan de slag met contentmarketing?

Sta je al in de aanslag met je pen? Werk dan eerst een goede strategie uit. Want zomaar in het wilde weg content delen is zoals schieten met losse flodders. Je raakt je doel(groep) niet. Start met jezelf deze vragen te stellen:

  • Wat wil ik bereiken met mijn contentmarketing?
  • hoger scoren in zoekmachines
  • potentiële klanten warm maken voor mijn merk
  • nieuwe leads genereren
  • kennis delen
  • expertenrol vergroten
  • Wie is mijn doelgroep?
    Bepaal je persona’s en onderzoek wat hen drijft en wat hun noden zijn. Zo schrijf je gericht voor je doelgroep. Denk aan een comfortabele schommelstoel voor moeders die borstvoeding geven.
  • Hoe wil ik mijn doelgroep bereiken? Via welke kanalen?
  • Bereik ik jonge moeders het best via sociale media of met een gepersonaliseerde nieuwsbrief?
  • Op welke socialemediaplatformen zitten ze?
  • Staan ze open voor tekst of ook voor foto’s of video’s?
  • Een goed uitgewerkt marketingplan is dus cruciaal. Maar wat daarnaast ook belangrijk is bij contentmarketing, is de respons op je acties meten. Op welke berichten kreeg je de meeste likes of reacties? Welke zorgden voor meer verkeer naar je website? Bekijk de resultaten en optimaliseer je content.

Een goed uitgewerkt marketingplan is dus cruciaal. Maar wat daarnaast ook belangrijk is bij contentmarketing, is de respons op je acties meten. Op welke berichten kreeg je de meeste likes of reacties? Welke zorgden voor meer verkeer naar je website? Bekijk de resultaten en optimaliseer je content.

Contentmarketing opleiding?

Je weet nu wat contentmarketing is. Starten dan maar? Gelukkig sta je er niet alleen voor. Want jij bent dat wel een krak in jouw vakgebied, onlinemarketing is heel andere koek. Check dus eerst even onze begeleiding Online Verkopen. Daarbij onderzoek je samen met de expert hoe je een stevige contentmarketingstrategie opbouwt. En dat tegen een toegankelijke prijs.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!