Wat muzikanten doen op een feest, dat doen lokale handelaars in de winkelstraat: ze zorgen voor ambiance, voor gezelligheid, voor een goed gevoel... en voor goesting om te blijven. Neem de muziek weg uit de feestzaal, en ze loopt leeg, neem de handel weg uit de winkelstraat en ze... Inderdaad! "Onze lokale handel is als muziek voor de winkelstraat en dat illustreren we - letterlijk - met ons Winkelhierlied 'Goeiedag Dankuwel en Tot Ziens'", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Miguel Wiels tekende voor de melodie, Phile Bokken/Sonhouse voor de productie, en Ronny Mosuse voor de tekst en zang. Met de lancering van het Winkelhierlied zet UNIZO een nieuwe stap in haar Winkelhiercampagne, die een goeie twee jaar geleden begon, om het belang van lokaal kopen voor onze economie en samenleving te benadrukken. Het lied geldt tegelijk als bedanking voor al die consumenten die de afgelopen periode trouw zijn blijven winkelhieren. "Tijdens de coronacrisis is pas echt duidelijk geworden hoe belangrijk onze lokale handelaars zijn. Veel consumenten hebbben toen de reflex gehad om bewust lokaal te gaan kopen, ook online. Die goede gewoonte moeten we nu handhaven, ook na de lockdownperiodes."

Wie de komende maand naast de Winkelhiercampagne van UNIZO wil kijken of luisteren, zal even onder een steen moeten kruipen. Want zowel het Winkelhierlied zelf als de communicatie er omheen zullen vanaf nu overal prominent aanwezig zijn. Niet alleen op de radio en op diverse streamingplatforms (Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer...), mét videoclip, maar ook en vooral in de winkelstraten zelf. Posters en wobblers in tal van winkels, met een visual en het refrein, plus een QR-code richting streamingplatforms leiden de shoppers tot bij het Winkelhierlied. Het lied zal daarnaast ook regelmatig worden gespeeld in winkelstraten en individuele handelszaken.

De lancering van het Winkelhierlied gebeurde vanmorgen gelijktijdig in elke Vlaamse provincie, meerbepaald in Aalst, Aarschot, Tongeren, Nieuwpoort en Mol, waarbij de liedtekst op verschillende etalages in de betrokken handelskernen werd aangebracht. In Aalst kwam Ronny Mosuse himself het Winkelhierlied live zingen, in een akoestische versie.

"Met ons Winkelhierlied willen we een positieve, vrolijke campagne lanceren ter promotie van onze lokale handelaars", verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "We willen consumenten eraan herinneren en laten voelen hoe leuk het is om lokaal te kopen en hen vooral op het hart drukken om dat systematischer te doen. Want elke euro die lokaal wordt besteed (ook in lokale webshops!), vloeit op de één of andere manier terug naar de samenleving, wat niet of veel minder het geval is voor de vele euro's die in grote buitenlandse webshops worden uitgegeven."

Uiteraard beperkt de UNIZO-boodschap zich niet alleen tot dit lied. In een uitgebreide Visietekst wil UNIZO de toekomst van de zelfstandige handel prominenter dan ooit op de agenda plaatsen als een urgente opgave, voor de handelaars zelf, maar ook voor steden en gemeenten en beleidsmakers op regionaal en federaal niveau. Tegelijk reikt de Visietekst nuttige bouwstenen aan voor de verschillende stakeholders, om in de praktijk effectief het verschil te kunnen maken.

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: "Om onze centra levend en leefbaar te houden voor onze zelfstandige handelaars, inwoners en bezoekers is het cruciaal dat er blijvend wordt ingezet op het creëren van zogenaamde 'bedrijvige kernen', waarbij niet alleen handel en horeca, maar ook andere ondernemersactiviteiten, vrije beroepen... diensten - privé en openbaar - worden samengebracht in de kern. Zo maak je het centrum opnieuw aantrekkelijk en lok je het nodige volk, dat cruciaal is voor onze handel. Ook een 'winkelshift', naar analogie met de bouwshift, is hier een belangrijk instrument om een noodzakelijke ommekeer te realiseren." De winkelshift die UNIZO bepleit komt er op neer dat bestaande detailhandelszaken in de rand, die daar eigenlijk niet thuishoren en een rechtstreeks leegzuigeffect hebben op de kernen (onder meer door hun assortiment), niet meer kunnen uitbreiden.

Ook de zelfstandige webshops (al dan niet in combinatie met één of meer fysieke winkels) moeten volgens UNIZO (opnieuw) kunnen rekenen op eerlijke concurrentiekansen ten aanzien van grote buitenlandse webshops. (Want ook online is winkelhieren belangrijk!) In haar Visietekst bepleit UNIZO in dit verband onder meer een gelijk fiscaal speelveld en een verbod op gratis retourzendingen, die vloeken met elke normale economische en ecologische logica en daardoor onhoudbaar zijn. In een recente UNIZO-enquête, die door 1.100 respondenten werd ingevuld, geven 6 op 10 zelfstandige handelaars aan dat ze de concurrentie van grote internationale webshops als de grootste bedreiging zien voor hun activiteiten.

Bemoedigend zijn intussen een aantal resultaten uit de recente consumentenenquête naar aanleiding van het Weekend van de Klant (eerste weekend oktober). Enkele cijfers:

  • 63% van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk om te kopen bij winkels van Belgische oorsprong (fysiek)
  • 67% koopt sinds corona meer bewust lokaal (in de eigen buurt).
  • 59% let op de herkomst van de producten die hij/zij koopt
  • 46% is bereid iets meer te betalen bij een winkel van Belgische oorsprong
  • 41% zegt online bewust op zoek te gaan naar Belgische/lokale handelaars

"Er bestaat dus wel degelijk een Winkelhierreflex bij de consument", besluit Danny Van Assche, "Alleen moeten we die reflex nog meer stimuleren en cultiveren, om de jaarlijkse koopvlucht voor zowat 8 miljard aan consumentengoederen in het buitenland te milderen. We zijn een open economie en af en toe iets kopen in het buitenland mag uiteraard. Maar als het een automatische reflex wordt om systematisch (online) in het buitenland te kopen, creëren we een gigantisch probleem voor onze lokale handel en bij uitbreiding voor onze ganse economie en samenleving. Dus laat ons samen massaal het Winkelhierlied zingen, en er ook naar handelen."

Info:
Beluister hier het Winkelhierlied van UNIZO, gezongen door Ronny Mosuse
Download hier de etalageposter van de Winkelhiercampagne
Download hier de afbeelding van een etalage met daarop de tekst van het Winkelhierlied Dit is ook de visual die zal worden gebruikt voor de streamingdiensten.
Downoad hier de UNIZO-Visietekst voor de handel

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerder Filip Horemans,
M 0478/22.37.51 - E filip.horemans@unizo.be