Om de lokale handelaars te helpen, besluit Steven Massart hen vast te leggen op de gevoelige plaat. “Ik wilde hen een gezicht geven. Mensen stappen sneller een winkel binnen als ze de personen achter de onderneming (her)kennen.” Maar liefst 160 ondernemers nemen plaats voor zijn lens. En dat was pas de start van een mooi project.

“Ik ben al twintig jaar zelfstandig fotograaf. De laatste tien jaar ligt mijn focus op architectuurfotografie. Alles wat met, in en rond gebouwen gebeurt: van werven, interieurs tot tuinen. Als afwisseling doe ik ook graag andere projecten. Vaak gerelateerd aan mijn thuisstad Tienen.”

“In Aarschot zette mijn collega lokale handelaren in the picture. Ik vond dat een leuk initiatief. Toen het in december 2020 qua opdrachten wat rustiger werd, besloot ik om dit project ook in Tienen op te starten”, vertelt Steven.

Hij spreekt zijn brede netwerk aan en zijn initiatief krijgt veel bijval. “Ik verwachtte om een 35-tal ondernemers voor de lens te krijgen. Maar ze bleven maar shoots aanvragen”, lacht Steven. “Daar kon ik geen nee tegen zeggen. We zitten nu aan ruim 160 geportretteerde ondernemers.”

 

Vruchten plukken

Ondertussen krijgt ondernemer Sven Luyten lucht van het project. Hij vindt het jammer dat het alleen leeft op Facebook. Sven is bekend in de marketingwereld en stelt voor om een kleine website rond de foto’s mag oprichten. “Ook dat liep uit de hand”, lacht Steven. “Het is nu een heus ondernemersplatform: WeAreTienen.” En daar stopt het niet, want ook de stad en provincie dragen hun steentje bij. “Om een lang verhaal kort te maken: nu rijdt er zelfs een bus rond waarop alle 160 ondernemers prijken.”

“Ik vind het prachtig dat zoiets kleins zo onverwacht en dankzij de steun van anderen kan uitgroeien tot een project voor de stad. Dat is het mooie aan ondernemen. Je kiest zelf je pad en je plukt er ook de vruchten van.”

“Je bent je eigen baas, zeggen ze. Ik vind dat een cliché, want eigenlijk zijn je klanten jouw baas. Je hebt natuurlijk wel de vrijheid om de dingen aan te pakken op jouw manier.”

Hoe pakte Steven corona aan? “De eerste lockdown heb ik doorgebracht met mijn kinderen. En heb ik gedaan wat ik kon om de nodige steunmaatregelen te krijgen. In de tweede lockdown kon ik wel een paar dingen doen. Omdat mijn hoofdactiviteit architectuurfotografie is, zit ik dus niet in een studio met mensen. Andere collega’s hebben het veel harder te verduren gekregen.”

Blijven evolueren

Als ondernemer moet je vooral je comfortzone durven verlaten. Die relatieve zekerheid die je als werknemer hebt, moet je durven loslaten.”

“Mensen zien mij foto’s nemen en denken dat het daarbij stopt. Ze vergeten even dat er veel meer bij komt kijken. En dan al de administratie ... Bovendien hebben we een grote concurrent gekregen: de smartphone. We moeten ons dus ook voortdurend blijven heruitvinden.”

“Maar hard werken en evolueren hoort nu eenmaal bij ondernemen. Weet je, mijn vader was zelfstandige, ik ben ermee opgegroeid. Voor mij is zelfstandige zijn dus vanzelfsprekend.” En zou Steven het ondernemerschap ook aanraden aan zijn kinderen? “Ik ga ze niet pushen. Ze moeten vooral doen wat ze zelf willen. Maar als ze de keuze maken, dan deel ik natuurlijk mijn wijsheid met plezier.”

Niet uit de lucht vallen

Ik vind de Dag van de Ondernemer belangrijk. Om mensen duidelijk te maken dat ondernemen niet vanzelfsprekend is.

"In de media komen vooral heel succesvolle ondernemers aan bod. Die zijn echt meer uitzondering dan regel. Uiteraard hebben ook zij er keihard voor geknokt. Succes komt voor niemand uit de lucht vallen.”